Det gör kollektivavtalet för dig

Kollektivavtal är resultaten av förhandlingar mellan fackförbund och arbetsgivare. Avtalen kan innehålla överenskommelser om lön, arbetstid, tjänstepension, avtalsförsäkringar, semester och mycket mer.

Kollektivavtal omfattar arbetsgivare och alla anställda på en arbetsplats, oavsett om du är med i facket eller inte.

Kollektivavtal innebär arbetsfred och förbjuder därmed både strejker och lockout. Vi förhandlar tillsammans med arbetsgivaren fram så bra avtal som vi bara kan. Allt för att du ska få det bra på jobbet. Här hittar du de avtal som är aktuella för dig i din anställning.

Hur hade dina arbetsvillkor kunnat se ut om din arbetsgivare enbart följde lagen?

Värdet av fackligt framförhandlade kollektivavtal är stort. Vi har tagit fram en jämförelse av hur dina arbetsvillkor hade kunnat se ut om din arbetsgivare enbart följde lagen med vad kollektivavtalet ger dig.

Jämförelse: Det får du enligt lag - så förbättrar kollektivavtalen (pdf)

Jämförelsen är gjord inom ett antal områden där vi utgår från de statliga, centrala kollektivavtalen. Din myndighets avtal kan se ännu bättre ut, då dessa endast får förbättra centrala avtal.

Den svenska modellen

Den svenska partsmodellen går ut på att fack och arbetsgivarorganisationer tillsammans kommer överens om de bästa villkoren på arbetsmarknaden, utan att staten behöver lägga sig i varje beslut. Det är alltså de som står närmast frågorna som tar besluten som rör den relevanta arbetsmarknaden. Och det är väl inte särskilt konstigt egentligen.

Försvarsförbundet - en trygghet för dig som anställd.