Byta fackförbund när jag blivit chef

Jag har fått en chefstjänst på den myndighet jag arbetar på. Jag är sedan tidigare med i Försvarsförbundet, och vill gärna fortsätta vara det. Däremot har jag hört att jag borde byta fackförbund nu i och med min nya tjänst, eftersom det kan bli problem då flera av mina anställda är med i samma förbund. Stämmer det?

SVAR: Du behöver absolut inte byta fackförbund för att du har blivit chef. Som chef är du varmt välkommen att vara medlem hos oss.

Att du och dina anställda är medlemmar i samma förbund är inga problem, då vi företräder dig som en anställd, gentemot din chef och andra medarbetare – inte i din position som arbetsgivare med arbetsgivarfrågor. Därför kan det aldrig bli en konflikt för att ni är med i samma fackförbund. Som chef är du också anställd och i lika stort behov av hjälp och stöd som dina anställda.