Sensus lanserar utbildningssajt "Ny i förening"

Sensus studieförbund lanserar utbildningssajten ”Ny i förening” för dig som är ny inom föreningsliv. Materialets och sajtens tillkomst initierades och påskyndades av framförallt Sensus fackliga samarbetsparter, varav Försvarsförbundet är en. Tanken är att du på kort tid kan få förståelse för vad en förening är och fungerar.

Publicerad 2020-10-22

Med rörlig media, fördjupnings- och reflektionsfrågor samt ett interaktivt quiz kan vem som helst på kort tid få förståelse för vad en förening är, gör och hur det fungerar.

Tre delar

Materialet på sajten är indelad i tre delar som går igenom vad en förening är, vad en förening gör och hur en förening fungerar. Varje del har en berättande animation som följs av fördjupningsdelar och reflektionsfrågor. När man känner att man har koll på de tre delarna finns ett avslutande quiz för att kolla av hur mycket man snappat upp.

Sajten fungerar att gå igenom både själv och tillsammans med andra. Och även om ingången till en början varit fokuserad på fackföreningar är materialet anpassat för alla slags föreningar.

– Materialet är en bra ingång dels till våra medlemsorganisationers och samarbetsparters egna grundutbildningar och dels för Sensus eget studiematerial som rör föreningskunskap, demokrati och rättigheter, säger Ulrika Erksell, nationell verksamhetsutvecklare på Sensus och en av de från Sensus som varit med och tagit fram sajten.

Sensus fackliga samarbetsparter bildande en referensgrupp som stöd för det team hos Sensus som tog fram materialet.