Arbetsmiljöverket skärper reglerna för arbetsplatsen

Arbetsmiljöverket har fattat beslut om nya, ändrade föreskrifter för arbetsplatsers utformning. De innehåller regler om allt från luftkvalitet till krav på belysning och dagsljus, personalutrymmen, tillgänglighet, utrymning och säkerhet. Det skriver Arbetsmiljöverket i ett pressmeddelande.

Publicerad 2020-08-26

Många av dessa regler har funnits tidigare, men en del har förtydligats, skärpts och tillkommit.

Till exempel ska nya arbetsplatser projekteras så att de blir tillgängliga för personer som har en funktionsnedsättning. Det handlar till exempel om bredden på dörrarna och att det ska finnas säkra utrymningsvägar. Kravet på ökad tillgänglighet för personer med en funktionsnedsättning gäller nu alla nybyggda arbetsplatser och vid större ombyggnationer. Lokaler som används för arbete där det behövs full funktionsförmåga är undantagna. Dagens befintliga arbetsplatser ska, liksom tidigare, vara tillgängliga för dem som arbetar där.

En annan regel som skärps är kravet på att det ska finnas rörelseutrymme för att kunna arbeta på ett ergonomiskt riktigt sätt. Det gäller vid arbetsmoment där man behöver vrida, huka eller böja sig ned. Tidigare fanns ett allmänt råd om att det skulle vara 0,8 meter fritt arbetsutrymme vid vård eller flytt av patienter inom vård och omsorg. Nu är det ett generellt krav som gäller inom all verksamhet, till exempel även vid däckskifte på verkstäder eller lagerarbete.

De nya föreskrifterna om arbetsplatsens utformning träder i kraft den första januari 2021 och gäller alla arbetsplatser där arbetsgivaren kan påverka utformningen av lokalerna, inte i eget eller andras hem..