Nya centrala skyddsombud inom Försvarsmakten

Den 1 november tillträdde fem centrala skyddsombud med ersättare sina uppdrag inom Försvarsmakten. Under de kommande tre åren ska de arbeta för att anställda inom Försvarsmakten ska ha en bra arbetsmiljö. Uppdraget innebär bland annat att företräda i arbetsmiljöfrågor och samordna arbetet för organisationsenheternas huvudskyddsombud. Försvarsförbundets medlemmar Johanna Bjärving och Mia Penttinen är de nya centrala skyddsombuden för Operationsledningen och Rikshemvärnet, Åke Bergvik för Marinen.

- Det viktigaste inom uppdraget är att arbeta för att alla ska ha en arbetsplats där man trivs och mår bra. Sedan finns det ju alltid olika förutsättningar under tunga och lätta perioder. Skyddsombuden är en hjälp att få en bra insikt i verksamheten. Hur mår egentligen medarbetarna? Hur funkar arbetet? Har vi en OK arbetsmiljö? säger Johanna Bjärving.

Skyddsorganisationen 2023–2026
Försvarsstaben: Anders Salenbo (ersättare Helena Bergli)
Operationsled. och Rikshemvärnet: Johanna Bjärving (ersättare Mia Penttinen)
Armén: Jens Zetterberg (ersättare Alexander Westberg)
Marinen: Peter Hammarberg (ersättare Åke Bergvik)
Flygvapnet: Leif Ljungkvist (ersättare Mikael Westlin)

Nyfiken på att arbeta som skyddsombud?
Då ska du kontakta din förening eller huvudskyddsombudet på din arbetsplats. För att du ska omfattas av arbetsmiljölagens skydd och mandat är det viktigt att den fackliga organisationen eller de anställda som valt dig anmäler ditt nya uppdrag till arbetsgivaren. Medlemsredovisaren i din förening ska även registrera din nya roll i RMS:en.