En fantastisk utveckling under min tid

Försvarbart nr 2 2023

Hej på er, nu skriver jag här för sista gången. Det har blivit dags att lämna in ordförandeklubban och låta någon annan ta över. Jag har suttit på posten i tolv år och som 69-åring är det dags att gå i pension.

Försvarspolitiken har verkligen genomgått en fantastisk förvandling under min tid som ordförande. När jag kom in i förbundsstyrelsen 2009 var vårt inhemska försvar ett minne blott. Nu rustar vi upp försvaret till fullo och väntar på ett Nato-godkännande.

Bakgrunden till upprustningen är förstås förskräcklig – ett fullskaligt krig i vårt närområde. Något slut på det ser vi inte i närtid, men vi kan inte låta Ryssland vinna utan måste kämpa på och ge Ukraina vårt fulla stöd. Samtidigt kämpar vi med en ekonomisk situation här hemma som
många lider av. Inte trodde jag att det skulle se ut så här när jag går i pension.

En liten ljusning är att märket är satt i årets lönerörelse vilket inte blev så illa som vi trott och då har vi något att förhålla oss till i lönerörelsen för staten, vilket jag hoppas ska falla väl ut för våra medlemmar.

Jag vill tacka er alla dels för att ni haft förtroende för mig i så många år och framför allt för att ni fortsätter att värva nya medlemmar ute i föreningarna. Ni har gett mig så mycket i samtal och skrift så jag känner mig nästan euforisk när jag tänker på min tid som ordförande.
Tack för ert fantastiska stöd, ert arbete och engagemang genom åren.

Ha en bra sommar och kör hårt för det fackliga arbetet framöver!

Håkan Sparr
Förbundsordförande