Nej, jag tänker naturligtvis på den pågående vaccinationen av vår befolkning som just nu pågår. I skrivande stund hör jag på nyheterna att Astra Zeneca bara kan leverera hälften av det vaccin som utlovats till EU och att förhandlingar pågår. Hur koppla detta till vår dagliga fackliga gärning? Jo, det visar på hur viktigt det är med bra förhandlingar i vårt samhälle. Och vilka går i bräschen för det? Precis - våra fackförbund. Somliga menar att i vår tid har facket gjort sitt, men jag vill påstå att verkligheten har bevisat motsatsen under det senaste året.

I TCO slåss vi mot att lagstadga minimilöner i Europa. Trots protester från de nordiska länderna går EU-kommissionen vidare med planerna på att införa lagstadgade minimilöner i medlemsländerna. Svenska fack och arbetsgivare är mycket kritiska och oroade för att den svenska modellen med kollektivavtal kan hotas. Fortsatt hårt påverkansarbete pågår. Tillsammans med LO och Saco är det TCO och våra medlemsförbund som står bakom arbetstagarna i den svenska partsmodellen där våra motparter är arbetsgivarna och deras organisationer.

Jag hör från mina kollegor i olika fackförbund att arbetssituationen efter coronapandemin inte kommer att bli som förut, utan det kommer att bli ett nytt normalläge. Många fler kommer att fortsätta arbeta hemma i betydligt större utsträckning än förut. I och med detta kommer fackförbunden få nya och intressanta frågor att förhandla om för våra
medlemmar.

Jag hör på vädret att Örebro kan få metereologisk vår så tidigt som 19 februari. Själv har jag och familjen skaffat hund och husvagn. Något
som tydligen blivit en trend i pandemin. Jag hoppas att värmen kommer och att denna förbannade pandemi försvinner så att vi kan umgås med varandra på ett mänskligt sätt igen. Till dess, ha det bra tills vi hörs och ses.

Håkan Sparr
Ordförande Försvarsförbundet