Var uppmärksam på dina kollegors arbetsbelastning

Ledare Försvarbart nr 1

Hej på er. Jag måste erkänna att det vissa dagar känns som om vi är ibörjan på april. 10 grader och sol mitt i februari. Nästan som om det vore kaos på väderfronten.

I en annan värld verkar det också vara något kaosartat och då tänker jag på vårt försvar. Försvarsmakten är i sämre skick än vad som redovisats offentligt. Politikerna i Försvarsberedningen fick aldrig reda på bristerna när de utarbetade sitt förslag till upprustning. Så skriver DN den 15 februari. Soldaterna saknar ammunition, piloter får inte flyga och fartygen är slitna. Att täta alla hål i försvaret kostar 33 miljarder kronor.
Allt enligt dokument som Försvarsmakten överlämnat till Försvarsdepartementet.

Så är vi där igen. Panikåtgärder för att täta svarta hål. Departementet och Försvarsmakten borde i grunden ha samma mål - så varför blir det så här? Nej, anmäl er till en gemensam språkkurs - för idag pratar ni definitivt olika språk. Bara en liten rekommendation från ett fackförbund som häpnar varje gång det blir så här.

I skrivande stund meddelas att Försvarsmakten sätter anställningsstopp för att få ekonomisk handlingsfrihet 2020. Stoppet ska vara tillfälligt och anställningarna ska återupptas så snart ekonomin ger förutsättningar för det. Det må vara tillfälligt men är ändå en katastrof för våra medlemmar då många redan går på knäna. Ett synnerligen huvudlöst beslut när det finns pengar i organisationen - måhända på andra konton - men det borde gå att lösa. Jag vill uppmana dig att vara uppmärksam på dina kollegor. Det går snabbt att hamna i en ohållbar situation arbetsmiljömässigt sett.

Förbundet ska enligt plan ha sitt förbundsmöte den 3-4 juni. Vi följer utvecklingen med Coronavirusets spridning och får efter hand
fatta beslut om hur vi gör med våra sammankomster och kurser framöver.

Ha en bra vår och ta hand om er och varandra!

Håkan Sparr
Försvarsförbundet