Förbundsordförande Håkan Sparr tackar för sig efter 12 år

Håkan Sparr.

Efter 12 år som förbundsordförande för Försvarsförbundet lämnar nu Håkan Sparr, i samband med förbundets kongress i juni, sitt uppdrag.

Hur känns det?

- Vemodigt men också ganska skönt. Personligen tror jag inte man ska sitta längre än 3 kongressperioder, det är nog ganska lagom.

Vad tar du med dig?

- Den stora personliga utvecklingen jag har fått av de här åren, det har varit fantastiskt – men också en stor utmaning. Tiden som förbundsordförande har också förändrat min fackliga syn kan man säga. Jag har fått ett större perspektiv på det fackliga arbetet och hur otroligt viktigt det är - på alla nivåer.

Vad har varit roligast – och vad har varit tuffast?

- Allra roligast har varit det personliga mötet, både med medlemmar och övriga, då tänker jag på arbetsgivare och politiker. Men också alla de uppdrag som följde med ordförandeskapet, något jag inte hade aning om när jag började. Till exempel ledamot i TCO:s styrelse och OFR:s överstyrelse. Det har varit jäkligt roligt.

Tuffast har varit när arbetsgivaren inte vill mötas över huvud taget. Då blir mitt uppdrag ganska omöjligt. Och sedan är det alltid svårt när det handlar om personliga problem och samarbetsproblem, både bland medlemmar och i förbundsstyrelsen. Det svåra samtalet.

Är det något du är extra stolt över?

-Det är de föreningar som under åren har varit på väg att avvecklas och som vi via personliga besök har kunnat rädda. Såklart också att jag fick äran att vara ordförande när förbundet firade 100 år, det värmer i hjärtat.

Vad är det som är så bra med Försvarsförbundet?

- Det bästa med förbundet är inte att vi är små men att vi är så jäkla nära. Det är inte många förbund där medlemmar kan ringa upp ordföranden personligen och ha ett snack. Det är otroligt värdefullt. Sedan att vi experter på just vårt område - försvaret och försvarsnära myndigheter - det är otroligt viktigt.

Vilket råd skulle du vilja ge till nya förtroendevalda eller till dem som funderar på att engagera sig?

- Ha helikopterperspektiv och se till alla medlemmar! Att alltid ställa sig frågan ”är det är verkligen det bästa för medlemmarna?” när man står inför olika frågor eller beslut.

Nu går du i pension, vad ska du göra nu?

- Jag har åtta barnbarn, två hundar och en kärleksfull fru, så jag kommer nog ha att göra.