Pension

V ad grundar sig din pension på? Och vad är det för skillnad mellan allmän pension och tjänstepension?

Din pension innehåller

• Allmän pension (statlig pension)
  • Tjänstepension (PA 03 och PA 16)
  • Eget pensionssparande

För att ta reda på hur mycket du kommer få i pension, besök minpension.se
eller ring Statens pensionsverk.

Allmän pension

Varje år avsätts 18,5 procent av din pensionsgrundande inkomst, det vill säga lön och andra skattepliktiga ersättningar upp till 7,5 inkomstbasbelopp, till den allmänna pensionen. Den största delen, 16 procent, går till inkomstpensionen. Resterande mindre del, 2,5 procent, går till premiepensionen.

Garantipension får den som haft låg eller ingen inkomst.

Tjänstepension

Tjänstepension, PA 03 samt PA 16, omfattar alla statligt anställda födda 1943 eller senare. Pensionsavtalet består av flera delar, så som delpension, efterlevandepension, sjukpension och ålderspension.

Läs mer om tjänstepensionsavtalen

Film från SPV (Statens pensionsverk) om hur du kan planera din pension: Den här informationsfilmen vänder sig till dig som är statligt anställd och börjar att fundera på din pensionering. Filmen ger dig en översiktligt information om den statliga tjänstepensionen.

Behöver du råd eller hjälp? - kontakta oss!

Informationen på dessa sidor sida är generell och varje situation är unik. Behöver du råd och hjälp, tveka inte att kontakta dina förtroendevalda i din förening eller på din arbetsplats så hjälper de dig vidare.