Löneutveckling och löneförhöjning

D u ska kunna se ett samband mellan att du utvecklas och blir bättre i din tjänst och din löneutveckling. Vid lönerevisionen kan man antingen ha traditionell facklig förhandling eller lönesättande samtal.

Löneutveckling

Din lön grundar sig på hur du utför ditt arbete sett till verksamhetens mål, alltså din egen insats. Du blir bättre och bättre i din befattning, något som ska resultera i att din lön höjs och att du får en bra löneutveckling.

När du når den övre nivån i vad arbetsgivaren anser vara rimlig lön för din befattning så planar det dock ut, oavsett hur bra du faktiskt gör ditt jobb. Du kommer behöva ta på dig mer avancerade arbetsuppgifter vartefter för att kunna få en fortsatt  löneutveckling.

Lönerevision

Facklig förhandling eller lönesättande samtal

Som medlem i Försvarsförbundet har du oftast möjlighet att välja mellan traditionell facklig förhandling eller lönesättande samtal. Oavsett modell är facket involverade i förberedelsearbetet samt avstämningen. Hör med din fackliga representant vad som gäller på din arbetsplats.

Läs mer!

När kommer den nya lönen?

Grunden är att alla anställda som är medlemmar trettionde september omfattas av lönerevisionen och den nya lönen gäller från första oktober. Skulle förhandlingarna dra ut på tiden får du påslaget i efterskott, retroaktivt, från oktober. Däremot kan vissa nyanställda redan i sitt anställningsavtal kommit överens om att de redan fått årets påslag.

Tänk på att den procentsats som anges som lägsta nivå i löneavtalet gäller för hela kollektivet på myndigheten. Däremot ska ett mycket lågt påslag inte komma som en överraskning. Det ska du i så fall fått en förvarning om i medarbetarsamtalet.

Behöver du råd eller hjälp? - kontakta oss!

Informationen på dessa sidor sida är generell och varje situation är unik. Behöver du råd eller hjälp, tveka inte att kontakta dina förtroendevalda i din förening eller på din arbetsplats - så hjälper de dig vidare.