Övertid och mertid

D in arbetsgivare kan vilja att du ska jobba övertid. Men det är inte tillåtet att arbeta hur mycket övertid som helst, detta styrs av arbetstidslagen.

Övertid

Arbetstidslagen säger att du inte kan jobba mer än 50 timmar övertid under en månad och sammanlagt inte mer än 200 timmar under ett år. Vill din arbetsgivare att du ska arbeta mer övertid än så kan hen få tillåtelse till det, antingen genom en överenskommelse med facket eller att från Arbetsmiljöverket få dispens från reglerna.

Mertid

Om du är deltidsanställd, räknas den tid du arbetar utöver din ordinarie arbetstid som mertid - inte som övertid. Detta så länge som arbetet sker under ordinarie arbetstid för heltidsanställda. Jobb under annan tid på dygnet är övertid även för deltidsanställda.

Du kan jobba mertid i högst 200 timmar under ett år.

Behöver du råd eller hjälp?

Informationen på dessa sidor sida är generell och varje situation är unik. Behöver du råd och hjälp, tveka inte att kontakta dina förtroendevalda i din förening eller på din arbetsplats - så hjälper de dig vidare.