Nya numret av Försvarbart - nr 1, 2022

I senaste numret av Försvarbart har vi besökt Livgardets dragonmusikkår, en kår med höga ambitioner men som kämpar med lokalbrist och hög omsättning på personal. Vi har också pratat perfektionism med psykolog Alexander Rozental. Det och en hel del till.

I senaste numret av Försvarbart, nr 1 2022, har vi besökt Livgardets dragonmusikkår. En ung kår som förvaltar ett kulturarv, är beredda att repetera hela nätterna och turnerar halva sitt arbetsår. Men samtidigt som ambitionerna är höga kämpar de med lokalbrist och hög omsättning på personal. Journalist Maria Widehed och fotograf Sören Andersson har träffat dem för att ta reda på vad som står i vägen för de unga ridande militärmusikernas era.

Visst är det bra att vara noggrann och alltid prestera på topp – eller? För perfektionister kan följden bli stress, oro och utmatning. Försvarbart har talat med psykologen Alexander Rozental som berättar att det finns hjälp att få och att man inte nödvändigtvis måste sänka sina krav.

Försvarbart_nr1_2022_omslag_webb300px.jpg

Läs också om:

• Förhandlingar pågår om en statlig trygghetsöverenskommelse
  • Förtroendevald: Så gör du när samverkan inte fungerar
  • Försvarsförbundet växte procentuellt mest av TCO-förbunden under 2021
  • Medlemsförsäkringarna i Folksam blir ännu bättre
  • Med mera

Läs Försvarbart nr 1 2022 här.

Här hittar du äldre tidningar i vårt tidningsarkiv.