RALS-överenskommelsen på Försvarsmaktsnivå klar

R ALS-överenskommelsen på Försvarsmaktsnivå för 2021 är klar. Försvarsförbundet och Försvarsmakten kom under gårdagen, den 13 oktober, överens om fördelningen av ekonomin. Det innebär att arbetet med lönerevisionen kan påbörjas på respektive organisationsenhet.

Den 13 oktober skrev Försvarförbundet tillsammans med Försvarsmakten under ett samsynsprotokoll gällande ekonomin för RALS 2021.

Utöver vad som sägs i det gällande 3-årsavtalet som gäller fram till 2023 så enades vi om satsningar på resehandläggare, förrådsmän med vissa uppdrag  samt anställda inom arbetsområde 53 (internt stöd- utvecklings- och administrativt arbete). Det ingår även en höjning av lägsta lön för GSS och officerare.

- Det är glädjande att vi har enats om behovet av att möta och för vissa grupper höja lägsta lönen i Försvarsmaktens lönestruktur. Vi ser fram emot fortsatta bra diskussioner i RALS-arbetet, säger Robert Oidemaa, ombudsman på Försvarsförbundet.

Här hittar du det befintliga RALS-avtalet (logga in med BankID)