Folksam förbättrar skyddet i hemförsäkringen mot våld i nära relationer

F olksam, som tillsammans med Försvarsförbundet erbjuder medlemmarna medlemsförsäkringar har gjort en villkorsförbättring i hemförsäkringen när det gäller våld i nära relationer.

År 2018 var Folksam tillsammans med fackförbunden först med att erbjuda kristerapi och ersättning för våld i nära relationer i hemförsäkringen. På senare tid har frågan aktualiserats i debatt och media och det är ett stort och viktigt fokus på dessa frågor. Nu förbättrar Folksam skyddet ytterligare för alla som omfattas av vår hemförsäkring.

Förbättrat skydd mot våld i nära relationer

Skyddet i hemförsäkringen förbättras genom att även innefatta ett ekonomiskt stöd för att täcka akuta merkostnader för skyddsboende eller resor när man tvingas fly sitt gemensamma hem.

Folksam och Försvarsförbundet förbättrar också för dem som utsätts för upprepat våld i hemmet genom att lämna överfallsersättning vid grov frids- och grov kvinnofridskränkning. Skyddet är till för alla utsatta personer i ett hushåll.

Vem kommer att kunna ta del av förbättringen?

Hemförsäkringen gäller för försäkringstagaren samt för alla som är folkbokförda, bosatta och delar hushåll med försäkringstagaren. Om personen uppfyller dessa kriterier så omfattas man av hemförsäkringen och kan kontakta Folksam för hjälp. Brottsoffret behöver alltså inte själv vara försäkringstagare i Folksam.

Läs mer om Folksams medlemsförsäkringar.