Försvarsförbundet vid Folk och Försvars Rikskonferens 2020

I söndags 12 januari drog årets Rikskonferens Folk och Försvar igång på Högfjällshotellet i Sälen. En tre dagar lång konferens som samlar cirka 350 deltagare och 50-60 talare. Försvarsförbundet är på plats, representerade av förbundsordförande Håkan Sparr och förbundsstyrelseledamot Marie-Louise Svensson.

Konferensen uppmanar till möten mellan politiker, aktiva inom organisationer i civilsamhället samt representanter för fackliga organisationer, näringsliv och myndigheter. I fokus för konferensen står världens säkerhet, Sveriges försvar, människors trygghet och samhällets krisberedskap.

Under dagarna har deltagarna bland annat kunnat lyssna till

• Sveriges utrikesminister Ann Linde som pratade om Sveriges utrikes- och säkerhetspolitik in i ett nytt decennium.
  • Stormaktsintressen på 2020-talet och nordisk säkerhet, Sverre Diesen, fd forsvarschef i Norge, sjefsforsker ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)
  • Anders Åslund, resident senior fellow in the Eurasia Center, Atlantic Council Washington DC som pratade om Rysslands globala ambitioner.
  • Peter Hultqvist, Sveriges försvarsminister om Sveriges totalförsvarsförmåga 2030.
  • Totalförsvarsbeslut 2021 mot 2030: Fokus civilt samt militärt försvar, samt reflektioner av Annika Nordgren Christensen, försvarspolitisk expert kring det kommande totalförsvarsbeslutet.
  • Överbefälhavaren Micael Bydén om militärt försvar i tillväxt.

Under tisdagen den 14 januari träffade Försvarsförbundets representanter ledamöter i Försvarsutskottet för att ta upp angelägna frågor, bland annat:

• Försvarsmaktens bristfälliga lönekartläggning.
  • Löneutredningen som genomförts för soldater och officerare - kommer något motsvarande att göras för civilanställda?
  • Försvarsmaktens personalförsörjning. Vi anser att detta möjliggör kompetensutveckling för framför allt civilanställda, som då får en karriärstege att följa.

På Folk och Försvars hemsida kan du läsa hela programmet och se webbsändningar, https://folkochforsvar.se/themepage/rikskonferensen/