Försvarsförbundet deltar vid Folk och Försvars Rikskonferens

F olk och Försvars rikskonferens genomförs den 13-15 januari i Sälen. Försvarsförbundet deltar genom ordförande Håkan Sparr och förbundsstyrelseledamot Per Gunnarsson.

Rikskonferensen samlar varje år ca 350 deltagare och 50-60 talare under tre dagar. I fokus står världens säkerhet, Sveriges försvar, människors trygghet och samhällets krisberedskap. Försvarsförbundet deltar på konferensen där vi representeras av förbundsordförande Håkan Sparr och förbundsstyrelseledamot Per Gunnarsson.

Dag 1, söndagen 13 januari

Degen innehöll bland annat föredragningar av försvarsminister Peter Hultqvist samt Moderaternas partiledare Ulf Kristersson som båda förklarade hur de såg på den svenska säkerhetspolitiken och ekonomi. Den senare delen av eftermidagen fokuserade främst på Kinas inflytande på omvärlden. Både FOI samt alla kinavetare som talade under eftermiddagen varnade för Kinas inflytande över i princip hela världen.

• Se försvarsminister Peter Hultqvist och Moderaternas partiledare Ulf Kristersson

• Se föredragen om Kina under eftermiddagen innehållandes:
    - Kina – stormakt med större ambitioner. Föredragare: Ola Wong, journalist med fokus på Kina

- Kinas politiska prioriteringar. Föredragare Jerker Hellström, forskningsledare Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) och
    Klas Eklund, Senior Economist Mannheimer Swartling

- Hård och mjuk makt – svensk-kinesiska relationer. Föredragare: Kristina Sandklef, oberoende Kinaanalytiker Sandklef Asia Insights, Malin Oud, kontorschef Peking och Stockholm, Raoul Wallenberginstitutet, Philip Botström, förbundsordförande SSU och Christoffer Karlsson, säkerhetspolitisk talesperson LUF.

Konferensen beskrivs av Folk och Försvar uppmana till möten mellan politiker, aktiva inom organisationer i civilsamhället  samt representanter för fackliga organisationer, näringsliv och myndigheter. Därtill finns en stor och växande medienärvaro.

Dag 2, måndagen 14 januari

Dag 2 av Folk och Försvars tre dagar inleddes med att alla Nordens försvarsministrar pratade om det fantastiska samarbetet man har.

ÖB Micael Bydén tog sedan vid. ÖB konstaterade bland annat att 2035 behövs fördubblat anslag. Det belystes också vikten av civil-millitär samverkan för att få totalförsvaret på plats.

Dag 3, tisdagen 15 januari

Dagen inleddes av justitieminister Morgan Johansson där han delgav vilka prioriteringar regeringen gör för att säkra vår trygghet och säkerhet.
Säpo och must tog över och redovisade sina prioriteringar.
Sedan förklarade rikspolischefen och riksåklagaren rättsstatens förutsättningar för att lagföra individer och organisationer.

Eftermiddagen fortsatte med en rad föredragningar gällande Artificiell intelligens och avslutades med en föredragning gällande klimatförändringarnas inverkan på samhället och säkerhetspolitik.

Se konferensen här

Hela Rikskonferensen webbsänds och kan ses live och i efterhand på Folk och Försvars hemsida. Här kan du också se programmet dag för dag.