Försvarsförbundet stämmer Försvarsmakten i AD – två dagars förhandlingar avslutade

E n av Försvarsförbundets medlemmar, anställd i Försvarsmakten, blev uppsagd av personliga skäl - en uppsägning som förbundet ogiltigförklarade. Förra veckan gick ärendet upp i Arbetsdomstolen, AD. Dom väntas komma 9 maj.

Försvarsförbundet (OFR/S) påkallade i mars 2017 en tvist mot Försvarsmakten där förbundet ogiltigförklarade uppsägningen av en av förbundets medlemmar. Då man inte kunde enas om en lösning beslutade sig Försvarsförbundet att med hjälp av LO-TCO Rättskydd driva ärendet vidare och stämma Försvarsmakten i Arbetsdomstolen. Förra veckan gick ärendet upp i AD och förhandlingarna pågick under två dagar.

Den anställde har blivit uppsagd av personliga själv då han, utan att ansökt om tillträdestillstånd, tagit med sin flickvän in på sin arbetsplats, vilken utgjort ett hemligt skyddsobjekt.

- För oss var det självklart att driva ärendet vidare. Vi anser att arbetsgivaren inte har gett vår medlem den säkerhetsutbildning som arbetet kräver, något som är arbetsgivarens skyldighet. Sedan ska vi tillägga att detta är det enda misstag han har gjort under sina 19 år som anställd i Försvarsmakten. Givetvis hoppas vi att AD dömer till vår medlems fördel, säger Hans Jonsson, ombudsman på Försvarsförbundet, som deltagit under förhandlingarna.

Dom väntas komma 9 maj.

Här kan du läsa om ärendets händelseförlopp