Försvarsförbundet stämde Försvarsmakten i AD - förlorade: "Domen innebär att du kan bli uppsagd för ett misstag du inte vet att du gör."

F örsvarsförbundet stämde Försvarsmakten i AD – förlorade: ”Efter en första analys av domen menar vi att den innebär att du kan bli uppsagd för ett enda misstag, som du inte ens behöver veta att du gör, för att du borde ha vetat om det. Vi kommer återkomma till våra medlemmar med ytterligare information och råd efter att ha analyserat domen vidare."

Försvarsförbundet stämde Försvarsmakten i Arbetsdomstolen, AD, då en en av förbundets medlemmar blivit uppsagd av arbetsgivaren av personliga skäl. Medlemmen hade utan att ansökt om tillträdestillstånd tagit med sin flickvän in på sin arbetsplats, vilken utgjort ett hemligt skyddsobjekt. Försvarsförbundet ogiltigförklarade uppsägningen. AD dömde till Försvarsmaktens fördel, och ansåg att det fanns skäl för uppsägningen.

Hans Jonsson, ombudsman på Försvarsförbundet, som deltagit under förhandlingarna där LO-TCO Rättskydd representerat förbundets medlem menar att domen innebär att som försvarsmaktsanställd räcker det med ett enda misstag, som du inte ens vet om att du gör, för att riskera bli uppsagd:

- Arbetsgivaren har inte gett vår medlem den säkerhetsutbildning som arbetet kräver och som är arbetsgivarens skyldighet. Det innebär att han egentligen inte ens borde fått arbeta på den arbetsplatsen. Detta är också det enda påvisbara misstag han har gjort under sina 19 år i Försvarsmakten - ett misstag han inte vet om att han gör. Efter en första analys av domen menar vi att den innebär att du kan bli uppsagd för ett enda misstag, som du inte ens behöver veta att du gör, för att du borde ha vetat om det. Vi kommer återkomma till våra medlemmar med ytterligare information och råd efter att ha analyserat domen vidare.