Försvarsförbundet stämde Försvarsmakten i AD - idag kom domen

F örsvarsförbundet stämde Försvarsmakten i Arbetsdomstolen då en en av förbundets medlemmar blivit uppsagd av arbetsgivaren av personliga skäl. Idag kom domen där AD dömer till Försvarsmaktens fördel och anser att det funnits saklig grund för uppsägningen.

Försvarsförbundet stämde Försvarsmakten i Arbetsdomstolen då en en av förbundets medlemmar blivit uppsagd av arbetsgivaren av personliga skäl - en uppsägning som förbundet ogiltigförklarade. Idag kom domen från Arbetsdomstolen, där man dömer till Försvarsmaktens fördel: "Arbetsdomstolens sammanfattande bedömning är alltså att det funnits saklig grund för uppsägning med anledning av händelsen den 20 oktober 2016."

En av Försvarsförbundets medlemmar, anställd i Försvarsmakten, blev uppsagd av personliga skäl - en uppsägning som förbundet ogiltigförklarade. Då parterna inte kunde enas i den tvist som Försvarsförbundet påkallade i mars förra året drev förbundet med med hjälp av LO-TCO Rättskydd ärendet vidare och stämde Försvarsmakten i Arbetsdomstolen.

Hans Jonsson, ombudsman på Försvarsförbundet, som deltagit under förhandlingarna sa då:

- För oss var det självklart att driva ärendet vidare. Vi anser att arbetsgivaren inte har gett vår medlem den säkerhetsutbildning som arbetet kräver, något som är arbetsgivarens skyldighet. Sedan ska vi tillägga att detta är det enda misstag han har gjort under sina 19 år som anställd i Försvarsmakten. Givetvis hoppas vi att AD dömer till vår medlems fördel.

Den anställde blev uppsagd av personliga själv då han, utan att ansökt om tillträdestillstånd, tagit med sin flickvän in på sin arbetsplats, vilken utgjort ett hemligt skyddsobjekt.

Vi kommer här återkomma med ytterligare information efter att ha analyserat domen.

Läs om ärendets händelseförlopp