Osäkerhet hos medlemmar berörda av Gärdesutredningen

V i har under veckan som gått besökt medlemmar vid systemförvaltningsenheten (en del av FMTIS) samt MSK Ledsyst (en del av ledningsregementet) för att stötta och informera. Anledningen är frågor och funderingar som uppkommit gällande den flytt från Stockholm till Enköping som de är berörda av på grund av Försvarsmaktens så kallade Gärdesutredning.

Gärdesutredningen är en del av Försvarsmaktens "Ledning för ett starkare försvar", och ska vara slutförd under 2019. Gärdesutredningen innebär att de som idag arbetar inom dessa två organisationsenheter och är lokaliserade på Gärdet i Stockholm efter årsskiftet istället kommer att ha Enköping som arbetsort.

Frågorna handlade mer eller mindre uteslutande om villkor för flytten, det vill säga vilken hjälp de kan få från sin arbetsgivare, Försvarsmakten.

- Nästan alla av dessa frågor har uppstått som ett resultat av bristfällig information från arbetsgivaren. Våra medlemmar vet helt enkelt inte vad som gäller, vilket är olyckligt, säger Robert Oidermaa, ombudsman på Försvarsförbundet.

Vad händer nu?

Synpunkterna kring den bristfälliga informationen är något som måste lyftas, menar Hans Jonsson, ombudsman på Försvarsförbundet:

- Vi kommer självklart att framföra dessa synpunkter till Försvarsmakten centralt. Medlemmarnas lokala företrädare kommer också driva frågan mot förbandschef.

Är du berörd och känner dig osäker kring vad som gäller?

För dig som känner att informationen inte är tillräcklig bör du påtala det för din närmsta chef och även med fördel använda APT för sådana frågor.

Om inte det får någon effekt så rekommenderar vi er som är berörda och har frågor och funderingar att kontakta era närmsta förtroendevalda.