Förbundsordförande Håkan Sparr: Hur stor funktion fyller de civilanställda för Försvarsmakten?

I ledaren av det senaste numret av Försvarsförbundets medlemstidning undrar förbundsordförande Håkan Sparr hur det kommer sig att civila yrken inte finns representerade på Försvarmaktens hemsida? Och tittar man i Försvarsmaktens tidning Försvarets Forum så är avsaknaden av bilder och reportage om civila markant. Hur stor funktion fyller de civila för Försvarsmakten?

Håkan Sparrs ledare i Om Försvarsförbundet nr 4, 2018:

Hej på er igen. Ja ni, nu är vi snart inne i årets mörkaste tid. Jag hoppas att våra medlemmar börjar att se ljuset i mörkret. Jag tänker närmast på alla omorganisationer på Rekryteringsmyndigheten, FMV och Försvarsmakten.

Jag hoppas alla av er som är berörda nu vet vilken arbetsplats och ort ni ska arbeta på, samt att ni som är medlemmar hos oss också vet vilken förening i Försvarsförbundet ni kommer att tillhöra från första januari 2019.

Förbundsstyrelsen och kansliet vill påminna dig om att vi mellan 15 september i år och 15 mars 2019 kommer att besöka cirka 30 olika orter eller arbetsplatser från förbundets kansli och förbundsstyrelsen. Vi vill träffa våra medlemmar men också passa på att träffa dem som ännu inte är medlemmar och berätta för dem om Försvarsförbundet. Du kommer i god tid få reda på när vi kommer till din arbetsplats eller ort. Detta är ett led i vår strävan att synas ute på våra arbetsplatser. Uppmana dina arbetskamrater, både organiserade och oorganiserade, att ta kontakt med oss när vi dyker upp.

Nu något om Försvarsmaktens hemsida och den frånvaron av att där presentera de civila yrkena som det ändå finns många av i Försvarsmakten. När förbundet lyfte frågan till ledningsstaben så blev vi till slut hänvisade till HR Centrum som påstår att det inte ligger i deras uppdrag utan de jobbar bara med militära tjänster. Hårdrar man dessa fakta så kan man bara konstatera att HRC inte klarar av att kommunicera med myndighetens civilanställda. Tittar man sedan i tidningen Försvarets Forum så är avsaknaden av civila bilder och reportage markant. Så slutsatsen från mig är att de civila inte fyller så stor funktion i Försvarsmakten, eller?

Nästa år fyller förbundet 100 år. I samband med att vi under hela nästa år firar det ska vi om några månader genomföra förbundets tjugoförsta ordinarie kongress. Ni glömmer väl inte att motionera till kongressen? Att ni gör det ligger till grund för hela vår demokratiska process i Försvarsförbundet.

Vi kommer under hela 2019 fira vårt jubileum. Bland annat med tävlingar på hemsidan och en fullspäckad jubileumsskrift som alla ni medlemmar kommer att erbjudas. Jag hoppas också att era föreningar ute i landet firar förbundets hundraårsjubileum på ert eget speciella sätt.

Väl mött i vår och ha en härlig Jul och nyår,

Håkan Sparr
Ordförande Försvarsförbundet