Folksam förbättrar överfallsskyddet i hemförsäkringen

F rån och med 1 januari 2018 förbättrar Folksam reglerna för överfallsskyddet i hemförsäkringen. Ändringen innebär att du skyddas av hemförsäkringen om du blir utsatt för till exempel misshandel i hemmet av en familjemedlem som omfattas av samma hemförsäkring som du.

Medlemsförsäkring:

Från och med 1 januari 2018 förbättrar Folksam reglerna för överfallsskyddet i hemförsäkringen. Ändringen innebär att du skyddas av hemförsäkringen om du blir utsatt för till exempel misshandel i hemmet av en familjemedlem som omfattas av samma hemförsäkring som du. Något som tidigare inte varit möjligt.

Ändringen är efterfrågad berättar Christer Landelius, Folksam:

- Frågan har diskuterats länge mellan Folksam och fackförbunden och vi märker att detta är en stor brist i överfallsskyddet. I de flesta fall då kvinnor och barn misshandlas sker det i hemmet av en nära anhörig - som då också omfattas av samma hemförsäkring som offret. Detta gör att den utsatta inte skyddas av försäkringen. Därför är vi nu stolta över att kunna berätta att försäkringen ändras så att överfallsskyddet också gäller inom den försäkrade kretsen, både för vuxna och barn.

Folksams hemförsäkring omfattar alla i familjen som är skrivna och bosatta på samma adress som försäkringstagaren. Försäkringen gäller om incidenten skett tidigast 1 januari 2018 och följer samma regelverk som finns sedan innan gällande överfallsskydd. Nya försäkringsbesked har gått ut till dig som har Folksams försäkringar och här i får du mer information.

Vid frågor, kontakta Folksam: 0771-950 950.