Nystart i förhandlingarna om Försvarsmaktens kollektivavtal

F örhandlingarna om Försvarsmaktens kollektivavtal är åter igång. Försvarsförbundet arbetar tillsammans med övriga arbetstagarorganisationer (ATO) inom Försvarsmakten för att bland annat det tidigare besparingskravet på 100 miljoner ska återfinnas i kollektivavtalen.

Två förhandlingstillfällen har varit sedan Försvarsmakten sade upp för att sedan återta uppsägningen av kollektivavtalen Rörlighetsavtalet och ÖVA. Förhandlingarna återupptas nu gällande dessa samt Arbetstidsavtalet.

Efter förra förhandlingen uppfattade vi det som att Försvarsmakten, åtminstone tillsvidare, återtagit sitt tidigare besparingskrav på 100 miljoner som skulle tas från de anställdas förmåner. En uppfattning som efter senaste förhandlingstillfället stärkts, menar Hans Jonsson, ombudsman på Försvarsförbundet:

- Jag skulle vilja säga att vi är överens med arbetsgivaren om att de 100 miljonerna som tidigare skulle sparas på de anställdas förmåner ska återfinnas i kollektivavtalen. I övrigt står vi ganska långt ifrån varandra i förhandlingarna. Självklart är vår målsättning att sammanlagda värdet i avtalen åtminstone ska vara lika som i dagens avtal.