Regeringens utredare föreslår återgång av FSV till Försvarsmakten

R egeringens särskilde utredare överlämnade igår den 14 december betänkandet Logistik för högre försvarsberedskap till regeringen. En utredning som föreslår att FSV (Förråd, service och verkstäder), som i dagsläget tillhör Försvarets Materielverk, går tillbaka till Försvarsmakten. Försvarsförbundet ska nu analysera förslaget.

Syftet med förändringen är enligt utredaren att Försvarsmakten på så vis får en mer sammanhållen krigsorganisation med tillhörande logistikresurser.

Om det blir en återgång sker denna endast några år efter att FSV flyttade från Försvarsmakten till Försvarets Materielverk.

- Vi kan ju konstatera att överflytten från Försvarsmakten har medfört stora förändringar för personalen. Blir det nu en återgång kommer detta också givetvis påverka de inblandade. Det vi nu kommer att göra är en analys av utredarnas förslag för att se eventuella konsekvenser för våra medlemmar, säger Eva Rundlöf, ombudsman/1:e ombudsman.

Under gårdagen deltog Försvarsförbundets ordförande Håkan Sparr samt kanslichef/1:e ombudsman Eva Rundlöf, tillsammans med övriga ATO inom Försvarsmakten, vid ett informationsmöte på Försvarsdepartementet. Där informerade departementet mer om bland annat denna utredning. Det meddelades också att förslaget om återgången inte innehåller några besparingar.

Utredningen ska nu ut på remissrunda och remissvar ska vara inne senast 16 mars.