Försvarsförbundet om höstbudgeten: Försvaret får inte de medel som krävs

I går presenterade regeringen höstbudgeten. Försvarsförbundet tycker inte att försvaret får de medel som krävs med tanke på det nuvarande säkerhetsläget.

Igår presenterade regeringen höstbudgeten. Vi tycker inte att försvaret får de medel som krävs.

Såhär säger Försvarsförbundets ordförande Håkan Sparr:

- I årets budgetproposition får inte försvaret de medel som krävs med tanke på det nuvarande säkerhetsläget. Försvarsmakten har larmat om det risktagande detta leder till men ansvariga politiker har inte lyssnat. Försvarsmakten lider av materielbrist och nu vill man försämra villkoren för personalen för att få det hela att gå ihop. Frågan är hur försvaret ska kunna behålla och rekrytera personal då ingen förstärkning ges från ansvariga politiker?

TCOs ordförande Eva Nordmarks om höstbudgeten

TCOs ordförande Eva Nordmark menar att för TCOs medlemmar finns det en del ljusglimtar men mycket återstår. Eva Nordmark kommenterar regeringens höstbudget på TCOs webbplats där hon bland annat säger att det saknas insatser mot brist på arbetskraft med eftergymnasial utbildning samt att vi behöver en genomgripande skattereform och ett skattesystem som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande.