Nämnden mot diskriminerings beslut: Försvarsmakten ska genomföra lönekartläggning

I dag kom beslutet från Nämnden mot diskriminering angående Försvarsförbundets anmälan av Försvarsmakten, gällande utebliven lönekartläggning: Försvarsmakten ska göra en lönekartläggning, och den ska vara klar inom fyra månader, annars får de betala ett vite på 2 miljoner kronor.

Ett beslut i enighet med förbundets anmälan

Beslutet är tydligt: Försvarsmakten ska genomföra en lönekartläggning inom fyra månader. Görs inte det kommer Försvarsmakten få betala ett vite motsvarande 2 miljoner kronor. Precis enligt anmälan som förbundet i juni 2015 skickade in till Nämnden mot diskriminering.

- Försvarsförbundet anmälde ensamma Försvarsmakten till Nämnden mot diskriminering med förhoppningen att Nämnden skulle besluta att Försvarsmakten måste genomföra en lönekartläggning. Och just där hamnade vi, både med tidskrav och viteskrav - vilket är glädjande, säger Marika Olsson, ombudsman på Försvarsförbundet och handläggare i ärendet.

Förbundsordförande Håkan Sparr är mycket nöjd över beslutet:
- Detta är ett mycket efterlängtat beslut som våra medlemmar har efterlyst länge! Visserligen så har Försvarsmakten lovat att det ska bli i år, men det har vi hört länge nu.

Lönekartläggning är en arbetsgivares skyldighet

En arbetsgivare är skyldig att genomföra lönekartläggning var tredje år, något som Försvarsmakten inte har gjort sedan 2008. Försvarsförbundet har genom åren försökt få Försvarsmakten att göra lönekartläggningar.

- De skäl som Försvarsmakten angett är att det inte går att göra en lönekartläggning då organisationen inte är kravsatt. Men något sådant undantag finns inte i diskrimineringslagen. Då Försvarsmakten ständigt förändrar sin organisation skulle det innebära att en lönekartläggning aldrig kan genomföras. Försvarsmakten är inte unik, omorganisationer pågår ständigt båda hos privata och offentliga, stora och små företag, säger Marika Olsson.

Ärendets gång

• I februari 2015 anmälde Försvarsförbundet ensamma Försvarsmakten för utebliven lönekartläggning sedan 2008 till Diskrimineringsombudsmannen (DO) och bad dem gå till Nämnden mot diskriminering. DO tog inte upp ärendet och bad Försvarsförbundet gå direkt till Nämnden istället.
  • I juni 2015 anmälde Försvarsförbundet Försvarsmakten till Nämnden mot diskriminering.
  • I januari 2016 yttrade sig DO över ärendet där de menade att Försvarsmakten inte haft någon ursäkt för att undvika lönekartläggningar.
  • Samma månad meddelade Försvarsmakten att en lönekartläggning var på gång, och skulle vara klar i juni 2016.

• 2016 kommer Nämndens beslut: Försvarsmakten ska göra en lönekartläggning och den ska vara klar senast 20 september, alltså fyra månader efter beslutet. Om detta inte görs får Försvarsmakten betala ett vite på 2 miljoner kronor till staten.

Här kan du hämta hem och läsa hela Nämnden mot diskrimerings beslut (pdf)

Läs artikeln i Lag & Avtal om Nämnden mot diskriminerings beslut här