Musiker flockas till Försvarsförbundet

H äromdagen kom Jens Dohlin in på förbundskansliet med elva medlemsansökningar i sin hand.

De kommer från Livgardets dragonmusikkår, där de flesta nu valt att bli medlemmar i Försvarsförbundet. Jens Dohlin som är platsombud på musikkåren:

- För oss är det viktigt att vi har en bra dialog med arbetsgivaren om lön, arbetsmiljö och andra arbetsvillkor. Försvarsmakten har placerat musiker i en civil befattningsnivå, motsvarande korpralsgrad, en nivå som inte kräver någon civil skolunderbyggnad. Vi har långa högskoleutbildningar och flera av oss har många års erfarenhet. Några musiker i musikkåren är dessutom anställda på GSS-kontrakt, med sämre anställningsvillkor, betydligt lägre lön, men de gör exakt samma jobb. Musikkåren har nu beordrats sköta stallet, vilket innebär veckor utan musikernas nödvändiga övning. Musikkåren saknar även repetitionslokal på arbetsplatsen. Det visar på stor oförståelse från arbetsgivarens sida. Sorgligt, men vi kommer att jobba hårt för bättre villkor för militärmusikerna, avslutar Jens Dohlin.