Fortfarande ganska osäkert gällande det mesta inom försvarsgenren

Hej på er!

Jösses – då var vintern här. I Stockholm bjöds vi redan i början av november på ett snökaos där vi vaknade upp till 40 centimeter nysnö. Som tur var så var mötet jag skulle på den dagen bara ett stenkast från där jag övernattar.

För Försvarsmakten verkar det också vara rena vargavintern när man läser Försvarets Forum (05/2016). Arméchefen: ”Vi har ju ärvt ett strukturellt underskott och det är inte borta för att vi har fått en ny uppgift, vi försöker hitta en prioritering inom en ram som från början är för liten för att lösa alla uppgifter”. Flygvapenchefen: ”Sedan är det ju ingen hemlighet att beräkningen som gjordes i samband med budget- och försvarsbeslutet gav vid handen att vi behövde en resursmängd som var 30 miljarder och inte 10, som var vad vi fick. Då saknas det ju två tredjedelar. Därför handlar det inte bara om att fördela ett tillskott, utan också att fördela ett underskott”. Dystra ord från två stridskraftschefer i Försvarsmakten.

Rekryteringsmyndigheten håller i skrivande stund på att inta sin nya organisation. Bland annat så slår man igen portarna i Kristianstad för ett nyöppnade i Malmö. För mig känns det konstigt att omorganisera nu när vi inte riktigt vet hur den nyvaknande plikten kommer att se ut för Rekryteringsmyndigheten.

På senare tid har det kommit hintar angående Ingemar Wahlbergs utredning om materiel och logistikförsörjningen. Dessa är dock alltför osäkra då de sträcker sig från ”det förblir oförändrat” till ”allt ska tillbaka från FMV till Försvarsmakten”. Så vi får allt ha lite is i magen tills utredningen presenteras i december.

Som ni säkert märkt så är det fortfarande ganska osäkert gällande det mesta inom försvarsgenren. Men Försvarsförbundet står sig starkt, tycker jag. Ni rekryterar nya medlemmar på ett utomordentligt sätt, men vi har många pensionsavgångar att fylla igen hålen efter. Så fortsätt att rekrytera som ni gör - det räcker långt.

Ha nu en riktigt God Jul och ett riktigt Gott Nytt År!

Vi hörs till våren,

Håkan Sparr