Ledare

N edan kan du läsa "ordförande har ordet" samt "vice ordförande har ordet", publicerade i förbundets medlemstidning sedan 2013.

• Hindrar Försvarsmaktens måltal för civilanställda personaltillväxten?

I skrivande stund har RALS-arbetet på våra myndigheter rullat i gång med full effekt. Vi har mycket att stå i på alla våra platser och min förhoppning är att vi ska få ett fint resultat när vi så småningom summerar årets utfall.

• Lönebilder förutsättning för lönearbetet

Hej på er. I skrivande stund så känns det som om hösten har infunnit sig.13 grader, spöregn och blåst men lite sommar ska det väl ändå vara kvar.

• Hur kommer våra arbetsplatser se ut efter pandemin?

Hej! Jag hoppas att ni har hållit er friska och att ni som inte haft det lika turligt inte har drabbats så hårt. Min förhoppning är att vaccineringen mot covid-19 kommer att ha sin gång utan störningar, så att vi snart kan börja träffas fysiskt igen, jobba ännu mer aktivt för våra medlemmar och öka vår synlighet.

• Vikten av bra förhandlingar

Hej på er! Tillvaron börjar ljusna över landet och då tänker jag inte bara på att dagarna blir längre och att vi raskt går mot vår.

• Arbetsmiljöområdet blir än viktigare

Hej kära medlemmar! Jag vill börja med att glädja er genom att berätta att vi växer stadigt som förbund vad gäller antal aktiva medlemmar. I oktober passerade vi det mål vi hade till kongressen 2019 – att vara 3 000 aktiva medlemmar.

• Oerhörda kompetenser riskeras att missas

Hej på er. Ja, nu är väl de flesta semestrar avklarade - semestrar som många av oss har haft på hemmaplan. Dessa coronatider har inneburit stora omställningar för alla medborgare i vårt land. Hålla avstånd, arbeta hemma för de som kan, undvika kollektivtrafik och att träffa personer i riskgrupp.

• Alla tvingas vi göra uppoffringar från sådant som vi ser som normalt i vardagen

Hej kära medlemmar! Covid-19/Corona. Ingen har väl i dagsläget kunna undvika dessa ord. Allt i vårt samhälle har kastats upp och ned från hur vi är vana att det ska fungera. Inget är sig likt och alla tvingas vi göra uppoffringar från sådant som vi ser som normalt i vardagen.

• Var uppmärksam på dina kollegors arbetsbelastning

Hej på er. Jag måste erkänna att det vissa dagar känns som om vi är ibörjan på april. 10 grader och sol mitt i februari. Nästan som om det vore kaos på väderfronten.

• Alla har vi en roll, alla kan vi göra skillnad

Jag vill inleda med att än en gång tacka alla våra medlemmar för förtroendet att få leda och utveckla vårt förbund de närmaste fyra åren som vice ordförande. Det känns hedrande!

• Viktigt med möjlighet till kompetensutveckling

För de flesta av oss är vardagen igång igen med allt vad det innebär. En fråga som jag skulle vilja lyfta på alla våra myndigheter är möjligheten till kompetensutveckling. Detta är ett av förbundets prioriterade områden och en viktig fråga för våra medlemmar.