Försvarbart

F örsvarbart är Försvarsförbundets medlemstidning. Tidningen utkommer med fyra nummer per år.

Försvarbart är Försvarsförbundets medlemstidning. Försvarbart innehåller facklig information, artiklar och reportage inom försvarsområdet och har stor spridning inom våra försvarsmyndigheter via bland annat medlemmar och arbetsgivare.

Läs senaste numret av Försvarbart

Försvarbart_nr4_2021_300.jpg

I nya numret av Försvarbart, nr 4 2021 har vi träffat Ava Wizelius. När hon blev avdelningschef i Försvarsmakten var det som man. Men sedan hon kommit ut som transperson och kvinna upplever hon att hennes beslut granskas hårdare och att karriärvägarna som tidigare låg öppna stängts. Nu väljer hon att säga upp sig. Ava berättar också om sitt livsavgörande beslut att leva i rätt könsidentitet, reaktionerna på arbetsplatsen och hur hon ser på Försvarsmaktens utveckling när det kommer till likabehandling, mångfald och jämställdhet.

Du får också tips på hur du kan anpassa ljusmiljön på jobbet för att må bättre. Dåligt ljus på jobbet kan faktiskt göra oss både stressade och trötta. Men vad som är bra eller dålig ljussättning beror både på vem och när man frågar. Vi reder ut begreppen.

Läs också om:

• Försvarsförbundet tvistar mot Försvarsmakten, dels gällande brott mot förtroendemannalagen dels gällande FMTS omorganisation där förbundet anser att myndigheten brutit mot flera lagar och avtal.
  • Arbetsplatsträffar - hur ska det fungera?
  • Förtroendevald: Vad gäller när det kommer till att förhandla för och hjälpa medlemmar i andra förbund?
  • Skyddsombuden i staten ser behov av arbete med chefs- och ledarskapsfrågor för bättre arbetsmiljö, enligt TCO-rapport.
  • Och en hel del till.

Läs Försvarbart nr 4 2021 här

Förtydligande och rättelse gällande två frågor och svar

I detta nummer har tryckfel letat sig in. Det gäller två svar på sidan "Fråga oss" som behöver förtydligas och rättas gällande anställda i Försvarsmakten: Vad som gäller när nationaldagen är en lördag samt hur många semesterdagar som går att spara. Du hittar frågorna och rättelserna/kompletteringarna här

Tidningsarkiv

I vårt tidningsarkiv hittar du äldre nummer av Försvarbart

Utgivningsplan 2022

Försvarbart ges ut 4 gånger per år i en upplaga om 4 600 exemplar.

Nr

Materialstopp

Utgivningsdag

1 1 mars 31 mars
12 maj 17 juni
29 augusti 29 september
4 14 november 16 december

Annonspriser

Häftat magasin
Format: 185 x 250 mm

1. Helsida. Pris: 14 500 kr.
Utfallande: 185 x 250 mm (+3 mm utfall)

2. Helsida baksida. Pris: 19 900 kr.
Utfallande: 185x218 mm (+3 mm utfall)

3. Halvsida liggande. Pris: 8 700 kr.
Utfallande: 185 x 125 mm (+3 mm utfall)

Boka annons samt för offert vid bilagor och ekononiska villkor, kontakta redaktionen.

Kontakta redaktionen

E-post: redaktionen(at)forsvarsforbundet.se