Anar anti-fackliga tendenser i försvaret

J ag är glad, glad för den debatt som råder om Försvarsmakten och dess ekonomi, beredskap och personalförsörjning. Det finns hopp: 48 procent av svenskarna kan tänka sig att höja anslagen. En mycket hög siffra tycker jag.

I den senaste partiledardebatten kunde både Fredrik Reinfeldt och Annie Lööf tänka sig att höja anslagen, men ville invänta Försvarsberedningens delbetänkande först. Det känns som om debatten kommer att leva åtminstone över det kommande valet, vilket jag tycker är bra.

Ifrågasätt facken! Så kan man tolka Försvarsmakten när den säger att det inte är förenligt att ha en chefsbefattning och samtidigt vara facklig företrädare. För mig känns det som om myndigheten plötsligt är emot facklig verksamhet i stort, vilket är en otäck känsla. Jag har meddelat ÖB vad vi tycker i frågan.

Jag pustar ut. Det första förbundsmötet i min roll som ordförande är genomfört och jag tycker att det gick väldigt bra
. Hoppas era representanter tycker detsamma. Förbundsmötet fokuserade på framtiden. Jag tänker då främst på rekrytering och vår nystartade rekryteringskampanj. Förenings- och förbundsstrukturen diskuterades - båda brännande frågor för förbundet. Vi diskuterade även jämställdheten (som måste börja fungera på våra arbetsplatser) samt samverkansavtalen på våra olika myndigheter som måste ses över och eventuellt bör en partsgemensam utbildning genomföras på våra arbetsplatser.

Våra workshops på dag två var välbesökta och innehöll aktuella och intressanta ämnen som hörde ihop med vår framtid och vår vision. Prata med era representanter på förbundsmötet så får ni veta mera.

Nu står sommaren för dörren och en välbehövlig semester väntar för de flesta. Jag hoppas på fint väder för er alla och att ni får tillfälle till rekreation så ni återkommer i höst fulla av arbetslust för det fackliga arbetet. För som sagt - om ni förtroendevalda inte fanns skulle vi stå oss slätt. Tack för att ni finns. Vi hörs igen efter sommaren.

Er ödmjuke

Håkan Sparr
Försvarsförbundet

Håkan Sparr