Viktigt med möjlighet till kompetensutveckling

F ör de flesta av oss är vardagen igång igen med allt vad det innebär. En fråga som jag skulle vilja lyfta på alla våra myndigheter är möjligheten till kompetensutveckling. Detta är ett av förbundets prioriterade områden och en viktig fråga för våra medlemmar.

Inom Försvarsmakten nyanställs det civila för fullt, vilket är fantastiskt roligt och viktigt. Jag har hört från många medlemmar att arbetsgivaren har så bråttom att anställa att de glömmer bort att erbjuda dem som redan är anställda kompetensutveckling och möjligheten att söka jobben internt. Om så är fallet är det naturligtvis oerhört olyckligt, eftersom detta oftast är enda vägen till en karriärutveckling för civila inom myndigheten.

Den nya förbundsstyrelsen har varit på internat i fem dagar. Tre av dessa dagar hade vi hjälp av en utomstående konsult för att utveckla arbetet inom förbundsstyrelsen. Dagarna var givande och Försvarsförbundets medlemmar kan med tillförsikt låta förbundsstyrelsen leda förbundet i rätt riktning. Förbundsstyrelsen har med sina olika kompetenser en god chans till ett riktigt bra arbete framöver och jag känner stor tillförsikt i mitt jobb att leda den nya styrelsen.

Sommaren börjar i skrivande stund närma sig sitt slut och det var väl i det närmaste en ganska ordinär sommar. Hoppas att ni har kunnat rekreera er och kan se fram mot hösten på ett förväntansfullt sätt.

Håkan Sparr
Försvarsförbundet