Efterlängtat förslag att oberoende tjänster åter ska benämnas civila tjänster

H ej på er igen. Vår tidning har fått nytt utseende och ett nytt namn. Det nya namnet – Försvarbart – handlar för oss om förbundets fackliga arbete för medlemmarna men knyter också an till de uppdrag som era myndigheter har.

I spåren av Metoo rör det på sig i Försvarsmakten, om än ganska långsamt. Myndigheten har bildat en speciell utredningsfunktion för kränkande särbehandling där arbetstagarorganisationerna, varav Försvarsförbundet ingår, är en del av styrgruppen. Nu gäller det att ta krafttag i det förebyggande arbetet, så inte ovannämnda grupp behöver tas i anspråk annat än i undantagsfall.

Försvarsförbundet får passa på att tacka Försvarsmaktens personalstab för utredningen där det föreslås att oberoende tjänster åter ska benämnas civila tjänster. En fråga som har berört våra medlemmar särskilt och aktiverat mig sedan jag tillträdde som förbundsordförande.

Vi har precis avslutat en halvårslång rundresa där förbundsstyrelseledamöter och kansli har besökt runt 30 olika orter och arbetsplatser. Det har varit fantastiskt roligt att träffa så många medlemmar och engagerade förtroendevalda, som alla gör ett fantastiskt jobb i sina uppdrag. Stort tack för att vi fick komma och för att vi blivit så väl mottagna.

I år fyller vi 100 år, och det är 100 händelserika år som Försvarsförbundet varit med. Du kan läsa om dessa i vår jubileumsskrift som kommer erbjudas alla medlemmar. Jubileet uppmärksammas också på vår hemsida med en mängd olika aktiviteter, som till exempel tävlingar.

Med de orden önskar jag er en härlig vår.

Håkan Sparr
Försvarsförbundet