Kampen för vår fackliga tid

H ej på er! Ljuset i vårt mörka land är på väg åter, man ser verkligen skillnad från vecka till vecka vilket ger mig ny energi. Då har FMV äntligen fått en ny generaldirektör i form av generalen Göran Mårtensson. Många är nöjda och många är oroliga, men så är det alltid. Vi får avvakta den nya generaldirektörens agenda.

Ett nytt pensionsavtal är underskrivet. Vi nådde inte riktigt ända fram men har ändå lyckats kämpa oss till ett av de bästa tjänstepensionsavtalet i Sverige. Försvarsmaktens ledning har gett order om lönekartläggning. Personligen tycker jag att tidsplanen är något snäv, då den ska vara klar redan i juni. Men jag hoppas verkligen att Försvarsmakten äntligen ska komma till skott.

Många av våra föreningar har svårt att få ihop styrelser, ja förtroendevalda över huvud taget. Under mina fackliga år så var det ordföranden som i princip gjorde allt – mer eller mindre på heltid. Den principen måste vi nog lämna om vi ska ha fungerande föreningar. I dagens samhälle kan vi inte begära att en person själv ska göra allt i våra föreningar, något som ett antal föreningar har anammat. Fyra, fem personer kan dela på sysslorna i styrelsen för att på så sätt inte förlora kompetens i sin profession, samt inte behöva känna press inför medlemmarna. Heltidsanställda förtroendemän blir allt färre och så även ensamvargen i våra föreningsstyrelser.

Jag måste återigen ta upp kampen för våra förtroendevaldas fackliga tid. Ger inte arbetsgivarna er den tid som behövs för ert fackliga arbete, ge er inte! Ta upp det i er förening och lyft frågan på den centrala samverkan på er myndighet. Vi måste få denna oljetanker att vända. Jag lyfter frågan hos våra politiker, som dessvärre verkar har svårt att ta åt sig av detta. Men vi är många som trycker på, så nu hoppas vi att det tar skruv.

Försvarsviljan är stor i vårt land just nu och 48 procent av befolkningen är för ett utökat försvarsanslag. Vi får se tiden an och framför allt hur våra skattepengar ska fördelas i framtiden.

Ha det bra och jag önskar er en riktigt härlig vår framöver.

Håkan Sparr
Försvarsförbundet