Det rimmar illa...

J ag hoppas att ni har kunnat njuta av vår korta men mycket varma sommar. Varför skriver jag korta? Jo, ni kanske redan glömt juni. Jag hade 8 grader varmt och spöregn på midsommarafton men det rätade ju upp sig till juli som blev särdeles varm och skön.

Varmt och skönt kan man väl knappast kalla det fackliga klimatet. Vi fick till slut ett trygghetsavtal tack vare våra duktiga förhandlare på OFR, men det satt hårt inne. Jag har svårt att ta till mig arbetsgivarverkets agerande i frågan när man helt sonika säger upp ett fungerande och bra avtal. Det rimmar illa när våra förtroendevalda politiker sedan påstår att staten skall vara den bästa arbetsgivaren. Fan tro’t.

Förbundsstyrelsen och kansliet börjar fokusera på vår förestående kongress i maj 2015. Kanslichefen och förbundsstyrelsen kommer att stänga in sig en vecka i september för planering inför kongressen.
Våra föreningar jobbar som bäst med förbundets nya struktur enligt plan. Förbundsstyrelsen skickade ett förklarande brev till alla föreningsstyrelser som sedan följdes upp av en tidningsartikel och ett nyhetsbrev. Har du frågor så hör av dig till mig.

Vi har ju också flyttat vårt kansli till Hangövägen 19 i Värtahamnen i Stockholm där vi så smått har börjat bo in oss. Jag känner att alla på kansliet tycker att det är bra lokaler.

I skrivande stund väntar jag med spänning på överbefälhavarens delredovisning till regeringen som skulle ha kommit den 27 augusti. Vad konsekvenserna blir av en besparing på 250 miljoner på Försvarsmakten.
Försvarsmakten fick ju ett sparbeting på 500 miljoner men Försvarsmakten förklarade att man bara klarar 250 miljoner utan stora konsekvenser.

Ja, mina vänner, det var allt för nu. Ha en skön höst så hörs vi igen i tidningen till jul.

Håkan Sparr
Försvarsförbundet

Håkan Sparr

Förbundsordförande. Kontakt för samtliga föreningar.

E-post:
hakan.sparr@forsvarsforbundet.se