Om du byter fackförbund

Ä r du medlem i ett annat fackförbund men vill byta till oss? Vi berättar hur du gör.

Viktigt att du är med i rätt fackförbund

Det är viktigt att du är med i det fackförbund som har tecknat kollektivavtalen på din arbetsplats. På Försvarsmakten, FMV, FRA, Fortifikationsverket, Rekryteringsmyndigheten och Försvarshögskolan är Försvarsförbundet det TCO-förbund som har tecknat kollektivavtalen. Det innebär att fackförbund som till exempel Unionen och Fackförbundet ST inte har samma möjlighet som Försvarsförbundet att hjälpa dig om du får problem på din arbetsplats.

Byte till Försvarsförbundet

När du byter fackförbund är det viktigt att komma ihåg att det är du själv som måste gå ur ditt tidigare fackförbund, det är inget vi kan göra åt dig. Har ditt tidigare förbund uppsägningstid kan du ändå ansöka om medlemskap hos oss redan idag eftersom du i medlemsansökan bestämmer vilken månad du vill att ditt medlemskap ska börja gälla.

Du förlorar inte din inkomstförsäkring

Som statligt anställd behöver du ingen inkomstförsäkring eftersom du efter 12 månaders anställning omfattas av det staliga Omställningavtalet, som skyddar dig likt en inkomstförsäkring. Fram till du omfattas av avtalet kan du vara medlem hos oss utan kostnad.

Har du en inkomstförsäkring i ditt tidigare förbund som du vill behålla under den tiden fortsätter du helt enkelt att betala medlemsavgiften dit och avvaktar med att säga upp det medlemskapet.

För att aktivera erbjudandet måste du kontakta kansliet: medlem(at)forsvarsforbundet.se / 08-402 40 03. Du gör det i samband med att du skickar in din medlemsansökan.