Om du byter fackförbund

Ä r du idag med i ett fackförbund men vill istället vara med i Försvarsförbundet? Det är inte så svårt.

Viktigt att du är med i rätt fackförbund

Det är viktigt att du är med i det fackförbund som har tecknat kollektivavtalen på din arbetsplats. På Försvarsmakten, FMV, FRA, Fortifikationsverket, Rekryteringsmyndigheten och Försvarshögskolan är vi det TCO-förbund som har tecknat kollektivavtalen. Det innebär att fackförbund som till exempel Unionen och Fackförbundet ST inte har samma möjlighet som Försvarsförbundet att hjälpa dig om du får problem på din arbetsplats.

Byte till Försvarsförbundet

När du byter fackförbund måste du själv gå ur ditt tidigare fackförbund. Har de uppsägningstid kan du ändå ansöka om medlemskap hos oss redan idag eftersom du i medlemsansökan bestämmer vilken månad du vill att ditt medlemskap ska börja gälla.

Du förlorar inte din inkomstförsäkring

Som statligt anställd behöver du ingen inkomstförsäkring eftersom du efter 12 månaders anställning omfattas av det staliga Omställningavtalet, som skyddar dig likt en inkomstförsäkring. Fram till du omfattas av avtalet kan du vara medlem hos oss utan kostnad. Läs mer om hur det fungerar här.