Om du byter fackförbund

Ä r du medlem i ett annat fackförbund men vill byta till oss? Vi berättar hur du gör.

Byte till Försvarsförbundet

Du måste själv gå ur ditt tidigare fackförbund.  Har ditt tidigare förbund uppsägningstid kan du ändå ansöka om medlemskap hos oss redan idag eftersom du i medlemsansökan bestämmer vilken månad ditt medlemskap ska börja gälla.

Viktigt att du är med i rätt fackförbund

Det är viktigt att du är med i det fackförbund som har tecknat kollektivavtalen på din arbetsplats.

På Försvarsmakten, FMV, FRA, Fortifikationsverket, Rekryteringsmyndigheten och Försvarshögskolan är Försvarsförbundet det TCO-förbund som har tecknat kollektivavtalen. Det innebär att fackförbund som till exempel Unionen och Fackförbundet ST inte har samma möjlighet som Försvarsförbundet att hjälpa dig om du får problem på din arbetsplats.

Du förlorar inte din inkomstförsäkring

Som statligt anställd behöver du ingen inkomstförsäkring eftersom du efter 12 månaders anställning omfattas av det staliga Omställningavtalet, som skyddar dig likt en inkomstförsäkring. Fram till dess kan du vara medlem hos oss utan kostnad och under tiden fortsätta betala medlemsavgiften till ditt tidigare förbund för att på så sätt behålla den inkomstförsäkringen.

För att aktivera erbjudandet måste du kontakta kansliet: medlem(at)forsvarsforbundet.se / 08-402 40 03. Du gör det i samband med att du skickar in din medlemsansökan.