Medlemsförsäkringar hos Folksam

S om medlem i Försvarsförbundet kan du teckna förmånliga försäkringar i Folksam. Vissa försäkringar ansluts du automatiskt till i samband med att du blir medlem.

Du är automatiskt försäkrad som ny medlem

Som ny medlem i Försvarsförbundet ansluts du automatiskt till Folksams sjuk- och efterlevandeförsäkring samt olycksförsäkring om du inte tackar nej. De första tre månderna har du försäkringarna utan kostnad.

Då du ansluts automatiskt innebär det att du inte behöver lämna hälsodeklaration, vilket gör att du med hälsoproblem också kan få ett bra försäkringsskydd.

Sjuk- och efterlevandeförsäkring

I olika åldrar och familjesituationer behöver man kunna kompensera sig för förlorad inkomst eller större kostnader som tillfälligt kan uppstå – oavsett vad man drabbas av. Du  och din make/maka eller registrerade partner ansluts automatiskt till denna försäkring om du inte tackar nej. Du kan även försäkra din sambo till samma kostnad genom att kontakta oss på Folksams kundservice.

De tre första månaderna har du försäkringen utan avgift. Läs mer om försäkringen (extern sida)

Du är även försäkrad vid arbete i krigszon

Har du sjuk- och efterlevandeförsäkringen i Folksam är du även försäkrad vid arbete i krigszon. Du måste dock kontakta Försvarsförbundet för att  aktivera denna del. Du ska alltså inte kontakta Folksams kundservice i detta ärende.

Om du inte har tecknat sjuk- och efterlevnadsförsäkringen men vill vara försäkrad vid arbete i krigszon kan du teckna denna i efterhand. Tänk på att du då kommer att behöva lämna en hälsodeklaration till Folksam, så se till att vara ute i god tid innan du ska åka på din utlandstjänst.

Olycksfallsförsäkring

Skaffa denna försäkring och ha ett olycksfallsskydd även när du är ledig. Du och din make/maka eller registrerade partner ansluts till denna försäkring automatiskt om du inte tackar nej. Läs mer om olycksfallsförsäkringen hos Folksam (extern länk)

Vill du avsluta eller tacka nej till försäkringarna?

Kontakta Folksam, tfn 0771-950 950.

Teckna fler medlemsförsäkringar

Som medlem i Försvarsförbundet kan du teckna ett antal fler försäkringar, bland annat barnförsäkring, hemförsäkring och försäkringar för dig som senior. Läs mer här.