Gift eller sambo - vad är skillnaden?

C irka 1,8 miljoner svenskar är sambor, men att sambolagen ger ett begränsat skydd är det få som känner till. Fyra av fem sambor vet inte vad sambolagen innebär och ännu färre har skrivit samboavtal.

Medlemsförmån hos avtal24:

De flesta menar att de inte fått någon information om sambolagen och dess innebörd, exempelvis tror över 60 % felaktigt att bostaden inte delas lika när de betalt olika mycket.

"Rent generellt har folk väldigt dålig koll, speciellt när det gäller sambor", säger Nadia Chimar, jurist hos avtal24. Hon upprättar samboavtal dagligen, men pratar även med människor som av olika anledningar inte skrivit avtal. Lämnar man allt åt slumpen kan det leda till oväntade och stora ekonomiska konsekvenser. Många vet inte hur orättvist det kan bli och upplevas vid en separation.

Vad säger sambolagen?

Om man skaffar en bostad för gemensamt bruk säger sambolagen att värdet av den ska delas lika vid en separation. Det spelar inte någon roll vem som står på lånet, kontraktet eller vem som lagt in kontantinsatsen. Samma sak gäller bohag, det vill säga möbler, inredningsdetaljer, elektronikprylar och husgeråd, som ni köpt under tiden ni varit tillsammans.
Genom att skriva ett samboavtal kan ni själva komma överens om hur bostaden och bohaget ska fördelas vid en separation. På så sätt kan ni få det som just ni vill och undvika de generella regler som står i sambolagen och som kan upplevas som orättvisa för er.

Sambor ärver inte varandra

Tänk på att sambor inte ärver varandra, det spelar ingen roll hur länge ni varit tillsammans eller om ni har gemensamma barn. Vill du att din sambo ska ärva dig måste du skriva ett testamente. Annars är det barnen som ärver allt från den avlidne föräldern. Det kan betyda att den andra föräldern i värsta fall tvingas sälja bostaden om han eller hon inte har råd att köpa ut barnen. Det enda du som sambo har rätt till är hälften av den bostad och det bohag (möbler, husgeråd och elektronikprylar) som ni har skaffat under tiden ni varit tillsammans.

Detta gäller gifta

Det spelar ingen roll att du köpte huset eller startade företaget innan du gifte dig, all egendom som inte är reglerad som enskild egendom genom ett äktenskapsförord, testamente eller gåvobrev delas lika mellan dig och din partner vid en skilsmässa. Genom att skriva ett äktenskapsförord kan du och din partner bestämma att vissa tillgångar inte ska ingå i den gemensamma potten vid en eventuell skilsmässa.

Gifta ärver alltid varandra – eller?

Gifta par ärver i många fall varandra fullt ut eftersom efterlevande make eller maka ärver före gemensamma barn. Undantaget är när det finns särkullbarn, det vill säga barn som inte är era gemensamma. Särkullbarn har rätt att få ut arvet efter sin förälder genast och behöver inte vänta tills den andra maken eller makan dör, vilket kan komplicera många situationer. Om barnen är minderåriga måste till exempel den efterlevande partnern köpa den avlidnes del i den gemensamt införskaffade bostaden av barnen.

Skriv avtal

Som medlem i Försvarsförbundet skriver du testamente, samboavtal och äktenskapsförord kostnadsfritt online eller tillsammans med en jurist via telefon till ett fast pris på 995 kr.

Om du väljer att skriva avtalet online svarar du på ett antal frågor, samma frågor som juristen skulle ställa till dig vid ett möte. Utifrån dina svar skapas sedan ett skräddarsytt avtal som skickas direkt till din e-post som en pdf.

För att ta del av dina förmåner och skriva de avtal du behöver besök avtal24.se/forsvarsforbundet

Om du har frågor eller funderingar är du alltid välkommen att kontakta oss på telefon 0771 – 24 00 24.

Läs mer om medlemsförmånen avtal24