Inkomstförsäkring

S om statligt anställd är du skyddad av det fackligt framförhandlade Omställningsavtalet som ersätter dig vid arbetslöshet, likt en inkomstförsäkring.

Du är skyddad

Som statligt anställd är du skyddad av det fackligt framförhandlade Omställningsavtalet. Det ger dig upp till 80 procent av lönen vid arbetslöshet. Därför behöver du ingen inkomstförsäkring.

Byter du fackförbund?

Byt från ditt nuvarande fackförbund till Försvarsförbundet och behåll inkomstförsäkringen du eventuellt har i ditt nuvarande förbund. Du är avgiftsfri tills du omfattas av Omställningsavtalet, det vill säga efter 12 månaders statlig anställning. Avtalet skyddar dig på samma sätt som en inkomstförsäkring. För att detta ska aktiveras måste du kontakta vårt medlemsregister: annica.arnared(at)forsvarsforbundet.se / 08-402 40 03. Gör detta i samband med att du skickar in din medlemsansökan. Läs mer om att byta till Försvarsförbundet.

Då gäller avtalet

• Om du blir uppsagd på grund av arbetsbrist.
  • När din tidsbegränsade anställning löper ut.

... under förutsättning att du uppfyller följande kriterier:

• Du som är tillsvidareanställd ska ha jobbat i minst ett år inom staten eller har du som är tidsbegränsat anställd haft en sammanhängande anställning hos en och samma arbetsgivare i minst två år.
  • Du är medlem i a-kassan.

Förutom Omställningsavtalet får du också stöd från Trygghetsstiftelsen om du hamnar i en arbetsbristuppsägning.

Tillbaka till medlemsansökan