Att vara förtroendevald i Försvarsförbundet

D u är viktig! Att du är förtroendevald innebär att du har fått medlemmarnas förtroende att företräda dem. Här har vi samlat material, information, länkar och tips som du kan använda dig av.

Att du är förtroendevald betyder att du har medlemmarnas förtroende att föra deras talan på arbetsplatsen gentemot arbetsgivaren. Det är också du som för dialog med arbetsgivaren gällande viktiga frågor som arbetsmiljö, villkor med mera.

Du har fyra huvuduppdrag

• att stödja
  • värva
  • synas
  • engagera

Tid för fackligt arbete

Du har enligt förtroendemannalagen rätt att avsätta den tid som krävs för att fullgöra ditt uppdrag som facklig förtroendeman. Din förening anmäler dig som förtroendevald till arbetsgivaren. Denna anmälan är nödvändig för att få ta del av de rättigheter till bland annat ledighet från ditt ordinarie arbete som förtroendemannalagen, Förtroendemannaavtalet och andra avtal ger.

Material och stöd i ditt uppdrag

Olika förtroendeuppdrag

Inom Försvarsförbundet finns det ett stort antal olika förtroendeuppdrag.

Vill du bli förtroendevald?

Kontakta din förening eller ett platsombud på din arbetsplats. De kan hjälpa dig och berätta hur du ska gå tillväga. Kontaktuppgifter till din förening hittar du här.