Detta gör kollektivavtalet för dig

V i förhandlar tillsammans med arbetsgivaren fram så bra avtal som vi bara kan. Allt för att du ska få det bra på jobbet.

Trygghet

Den svenska partsmodellen och kollektivavtal ger dig som anställd trygghet. Försvarsförbundet förhandlar tillsammans med arbetsgivaren fram så bra avtal som vi bara kan. Allt för att du ska få det så bra som möjligt på jobbet.

Den svenska partsmodellen

Den svenska partsmodellen går ut på att fack och arbetsgivarorganisationer tillsammans kommer överens om de bästa villkoren på arbetsmarknaden, utan att staten behöver lägga sig i varje beslut. Det är alltså de som står närmast frågorna som tar besluten som rör den relevanta arbetsmarknaden. Och det är väl inte särskilt konstigt egentligen.

Kollektivavtal

Kollektivavtal är resultatet av de förhandlingar som sker mellan fack och arbetsgivarorganisationer. Det kan innehålla överenskommelser om lön, arbetstid, tjänstepension, avtalsförsäkringar, semester och mycket mer.

Avtalen gäller för arbetsgivare och de anställda och omfattar alla anställda på en arbetsplats, oavsett om man är med i facket eller inte. Detta innebär även arbetsfred, och förbjuder därmed både strejker och lockout. Kollektivavtal sluts för ett antal år i taget.

Här hittar du de avtal som är aktuella för dig i din anställning.