Försvarbart nr 2 2021

I senaste numret av Försvarbart kan du bland annat läsa om försvarets tillväxt - ny standard för den digitala arbetsmiljön - Försvarsmakten tydliggör hur civilanställda kan utvecklas och göra karriär i myndigheten - Försvarsförbundet tvistar om lönediskriminering. Här hittar du också en bortfallen faktaruta om vad en 6:6a är för någonting.

I nya numret av Försvarbart kan du bland annat läsa om försvarets tillväxt. Med ett nytt försvarsbeslut i ryggen ska en enorm tillväxt bli verklighet. Var i planeringen befinner sig Försvarsmakten i dag? Är man tillräckligt många och hinner infrastrukturen med? Vi har gjort en djupdykning i planeringen bakom den största upprustningen på decennier.

När frågade någon senast om du får för mycket e-post eller om svarstiderna i systemet du använder mest är för långa? Läs mer om den nya standarden som har tagits fram för den digitala arbetsmiljön. Den ska, precis som annat arbetsmiljöarbete, öka kvaliteten och effektiviteten samt förbättra medarbetarnas trivsel och hälsa.

Läs också om Försvarsmaktens arbete för att tydliggöra hur civila kan utbildas och göra karriär i myndigheten - förbundet tvistar om lönediskriminering - och varför måste man söka den högre tjänsten som man mer eller mindre redan blivit lovad att få så fort den där utbildningen är gjord? Och en hel del till.

Bortfallen faktaruta i senaste numret

Vi har noterat att en faktaruta har lyckats falla bort i senaste numret. Så om du också undrar vad en 6:6a är, som Försvarsmaktens huvudskyddsombud har skickat in till ÖB, kan du läsa om det här.

Här hittar du tidningen