Aktuellt för dig som medlem

H är samlar vi nya medlemserbjudanden, utbildningar och annat och aktuellt och nyttigt som kommer med ditt medlemskap. För att du enkelt ska kunna hålla dig uppdaterad.

• Seminarium för dig som förtroendevald: Hur leda i förändring?

Sensus Studieförbund bjuder in dig som är förtroendevald till ett kostnadsfritt digitalt frukostseminarium den 25 maj kl. 8-9.30. Vi får lyssna till Mikael Sjöberg, kanslichef på TCO, som kommer dela med sig av sina erfarenheter som chef när förändring är en del av vardagen.

• Förtroendevald: Titta på vår digitala utbildning om arbetsmiljö

Vem har ansvaret för arbetsmiljön på arbetsplatsen? Vad innebär det systematiska arbetsmiljöarbetet och vad är en skyddsrond?  Vi har tagit fram en kort digital utbildning för dig som förtroendevald där vi under drygt 3 minuter går igenom grunderna.

• Läs nya numret av Försvarbart

I årets första nummer av Försvarbart, nr 1 2021, får vi följa Annelie Forshages väg mot hennes tredje utlandsmission - från Boden till Mali. Vi söker också svar på hur viktiga rutiner är för oss. Läs också om hur Försvarsförbundet tvistar om borttagen ÖB-rätt och få svar på vad som gäller vid flex-arbete. Och en hel del till.

• Tipsa oss om din kollega

Har du en kollega som inte är medlem i Försvarsförbundet? Tipsa oss! Blir personen medlem får du en avgiftsfri månad som tack för hjälpen.

• Kostnadsfri digital pensionsrådgivning hos Folksam

Som medlem i Försvarsförbundet har du möjlighet till en fullständig pensions- och försäkringsanalys via Folksams certifierade rådgivare, helt utan kostnad. Mötet tar en en timme och genomförs via Microsoft Teams.

• Ny som platsombud?

Är du ny som platsombud i din förening? Här hittar du information om vad uppdraget innebär, bland annat en digital kort utbildning om vad  uppdraget innebär. Utbildningen är 3.33 minuter.

• Frågor och svar

Vad gör jag när medarbetarsamtalet och den nya lönen inte stämmer överens? Är det okej att chefen styr våra APT? Här har vi har samlat frågor och svar från de senaste numren av vår medlemstidning.

• Covid-19: Stöd och råd för dig som förtroendevald

Här hittar du som  förtroendevald aktuellt material och information för ditt arbete på arbetsplatsen under covid-19. Bland annat e-utbildningar och webbinarier från Partsrådet.

• Tänk på detta vid lönerevisionen!

På många av våra medlemmars myndigheter har löneavtalen blivit klara, vilket innebär att det börjar bli dags för lönerevision för dig och dina kollegor. Vi förklarar skillnaden mellan lönesättande samtal och facklig förhandling, och tipsar om vad som kan vara bra att tänka på.

• Försäkring vid arbete i krigszon

Är du medlem i Försvarsförbundet och arbetar på uppdrag av staten i krigszon? Då gäller din sjuk-och efterlevandeförsäkring i Folksam under uppdragstiden. Läs mer här.