Aktuellt för dig som medlem

H är samlar vi nya medlemserbjudanden, utbildningar och annat och aktuellt och nyttigt som kommer med ditt medlemskap. För att du enkelt ska kunna hålla dig uppdaterad.

• Webbinarium 30 november: Utmattningssyndrom - upptäcka och komma tillbaka

Partsrådet bjuder in dig som är förtroendevald eller skyddsombud till ett webbinarium om utmattningssyndrom med Kristina Glise, överläkare vid Institutet för stressmedicin i Göteborg, som undersökt konsekvenser av utmattningssyndrom över tid.

• Missa inte vår arbetsmiljökonferens den 16 december - anmäl dig senast den 3 december

Är du skyddsombud eller förtroendevald i Försvarsförbundet? Missa inte vår arbetsmiljökonferens den 16 december. Bland annat kommer Erik Hallsenius, arbetsmiljöexpert på OFR, att prata om arbetsmiljö med fokus på arbetsbelastning.

• Bra att tänka på vid lönerevisionen

För många börjar det närma sig lönerevision. Vi förklarar skillnaden mellan lönesättande samtal och facklig förhandling samt tipsar om vad som kan vara bra att tänka på.

• Nyhet: Lathund om PFN - personalförsörjningsnämnden

Nu finns en lathund framtagen för dig som är förtroendevald och sitter i Försvarsmaktens samverkansgrupper som behandlar personalförsörjningsfrågor.

• Nya numret av Försvarbart - nr 3 2021

Idag landar nya numret av Försvarbart i medlemmarnas brevlådor. Vi har besökt medlemmar på P18 och FMTS Markverkstad på Gotland, du får tips på hur du bäst återhämtar dig på jobbet och vi guidar dig som är förtroendevald i löneprocessen - från förberedelse till avstämning. Och en hel del till.

• Förtroendevald: Hämta hem ditt exemplar av Fackligt ABC

Nu finns en ny version av vår fackliga alfabetiska uppslagsbok Fackligt ABC att ladda ner! Fackligt ABC är speciellt framtagen för dig som är förtroendevald hos oss och tanken är att du snabbt ska hitta den information du behöver för ditt fackliga uppdrag.

• Digital utbildning om lön för dig som förtroendevald

RALS-arbetet har startat eller kommer inom den närmsta framtiden att starta på medlemmarnas myndigheter. Som förtroendevald har du ofta en del i det arbetet. Känner du att du behöver en uppfräschning eller kanske lära dig mer? I vår korta digitala utbildning får du en snabböverblick (Utbildningen är 6.48 minuter lång).

• Försvarbart nr 2 2021

I senaste numret av Försvarbart kan du bland annat läsa om försvarets tillväxt - ny standard för den digitala arbetsmiljön - Försvarsmakten tydliggör hur civilanställda kan utvecklas och göra karriär i myndigheten - Försvarsförbundet tvistar om lönediskriminering. Här hittar du också en bortfallen faktaruta om vad en 6:6a är för någonting.

• Förbundets fackliga grundkurs 21-23 september

Under tre dagar i september genomför vi vår grundkurs för dig som är ny i ditt förtroendeuppdrag eller inte tidigare har gått kursen. Kursen ge dig de grundkunskaper du behöver för att komma i gång med ditt fackliga uppdrag.

• Digital utbildning "Att vara förtroendevald"

Är du ny som förtroendevald eller kanske nyfiken på uppdraget? Vi går under 3.30 min igenom vad det innebär att vara förtroendevald. Logga in med BankID.