Skyddsombud
D itt uppdrag är baserat på Arbetsmiljölagen. Skyddsombudet utses av facket men företräder alla som arbetar på arbetsplatsen oavsett yrke, facklig tillhörighet eller arbetsgivare.
Uppdraget innebär bland annat
- Företräda arbetstagarna i arbetsmiljöfrågor.
- Samarbeta med platsombud och huvudskyddsombud.
- Stötta medarbetare i kontakten med arbetsgivaren vid rehabiliteringsprocesser (om medarbetaren så önskar).
- Bistå medarbetare vid arbetsskadeanmälan.
- Delta i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
- Delta i skyddsronder, framtagandet av riskanalyser, upprättandet av handlingsplaner och utvärderingar.
- Delta vid planering av lokaler, arbetsprocesser, arbetsmetoder och av arbetsorganisation.
- Ingå i samverkansgrupp då den utgör skyddskommitté i enlighet med arbetsmiljölagen.
- Inget styrelseuppdrag.
- Du väljs av fackförbunden på din arbetsplats.
- Mandattiden är 3 år.
Utbildning och förutsättningar för uppdraget
- Arbetsgivaren har ansvaret att utbilda skyddsombud. Sensus, Prevent och Arbetsmiljöforum är exempel på anordnare av arbetsmiljöutbildningar.
- ”Fackligt ABC” - en alfabetisk uppslagsbok för Försvarsförbundets förtroendevalda.
- Relevanta kurser, utbildningar och konferenser i förbundets regi.
- Som skyddsombud lyder du under Arbetsmiljölagen (AML). Vilket innebär att din arbetsgivare är skyldig att ge dig den tid och det stöd som behövs för att du ska kunna utföra dina uppgifter som skyddsombud på bästa sätt.
- Mottagare av förbundets nyhetsbrev "Arbetsmiljönytt"
Informationsblad
Hämta hem blad med information om uppdraget här (pdf).
![]() |
|