Förtroendevald

S om förtroendevald arbetar du för medlemmarna och representerar dem gentemot arbetsgivaren. Här är sidor för dig.

Väx och vinn pengar till föreningen!

Mellan den 1 april - den 31 maj pågår en värvningstävling för Försvarsförbundets föreningar. Den förening som under den perioden växer mest procentuellt i förhållande till medlemsantalet föreningen hade den 1 april vinner pengar till föreningen. Läs mer här.

Hela styrelsen kan få tillgång till RMS

En förutsättning är att den förtroendevalda först har genomfört TCO:s e-utbildning i GDPR. Behörigheten får personen när utbildningen är genomförd och diplomet inskickat till kansliet på medlem(at)forsvarsforbundet.se. Läs mer om RMS.

Sensus digitala utbildning: ”Ny i förening”

På Sensus utbildningssajt får du en grundläggande introduktion till hur det är att vara aktiv i en förening. Allt från verksamhetsplan och stadgar till hur styrelse, förtroendevalda, årsmöten, revisorer och valberedning hänger ihop. Läs mer om utbildningen

Årets kurser för förtroendevalda

20–22 september | Lag och Avtal

Du får hjälp att använda de arbetsrättsliga lagarna och avtalen. Vi utgår från olika situationer - från anställningstillfället till anställningens upphörande. Kursen utgår från att ni arbetar med frågeställningar utifrån lagar och avtal. Du bör ha gått förbundets grundkurs. Anmälan senast den 22 augusti.

19–20 oktober | Grundkurs

Se beskrivning ovan. Anmälan senast den 3 oktober.

15–17 november | Samverkan och förhandling

Vill du fördjupa dina kunskaper och få praktisk träning i samverkan och förhandling? Kursen innehåller argumentation, kommunikation och olika aspekter av förhandling, varvat med praktisk träning. Anmälan senast den 14 oktober.

Läs mer och intresseanmäl dig här (logga in med BankID)

Råd och stöd: Hjälpa och förhandla för medlemmar i andra förbund

Vad gäller när det kommer till att förhandla och hjälpa medlemmar i andra fackförbund än Försvarsförbundet på din arbetsplats?

De som av olika anledningar tillhör fackförbund som saknar kollektivavtal på arbetsplatsen kan Försvarsförbundet och du som förtroendevald ha viss skyldighet att arbeta för, beroende på vilket fackförbund de tillhör. Vi benar ut hur det hänger ihop. Läs mer (logga in med BankID)

Fackligt ABC - din fackliga uppslagsbok

FackligtABC_2021_300px.png

Fackligt ABC är vår fackliga uppslagsbok som ska fungera som ett stöd i ditt fackliga uppdrag.

Ladda ner Fackligt ABC

Ladda ner ditt exemplar av Fackligt ABC. Logga in med Bank ID. Du behöver vara förtroendevald hos oss för att komma åt sidan.

Beställ utskrivet exemplar

Du som är förtroendevald hos oss kan också beställa materialet från kansliet. Kontaktuppgifter till oss hittar du här.

Lönearbetets 3 steg

Det partsgemensamma arbetet i löneprocessen sker mellan ATO och arbetsgivare och som förtroendevald har du oftast en roll i det arbetet.

Löneprocessen kan delas upp i tre delar: förberedelse, genomförande och avstämning. Det är oftast bara genomförandedelen som medlemmen känner till, trots att de andra delarna brukar vara betydligt mer tidskrävande.

Digitala utbildningar

Du behöver vara förtroendevald och logga in med BankID för att kunna se utbildningarna.

Medlemsutbildningspaket i 9 delar

Medlemsutbildningen är en powerpointserie på 9 delar som syftar till att ge medlemmar och förtroendevalda grundläggande kunskaper i exempelvis vad rollen som förtroendevald innebär, samverkan, anställningsvillkor, arbetsmiljö och värvning. Läs mer och hämta hem utbildningen

Här hittar du också

De flesta av dessa sidor är exklusiva för dig som förtroendevald. Du loggar in med BankID.

Nyfiken på ett förtroendeuppdrag?

Vi har många olika förtroendeuppdrag i Försvarsförbundet. Här kan du läsa mer om våra olika förtroendeuppdrag. Kontakta din förening eller ett platsombud på din arbetsplats för att få veta mer. Kontaktuppgifter till de olika föreningarna hittar du här.