Att vara förtroendevald i Försvarsförbundet

S om förtroendevald har du medlemmarnas förtroende att föra deras talan på arbetsplatsen gentemot arbetsgivaren. Det är också du som för dialog med arbetsgivaren om viktiga frågor som arbetsmiljö, villkor med mera.

Ditt uppdrag och dina rättigheter

Som förtroendevald i Försvarsförbundet har du fyra viktiga huvuduppdrag; att stödja, värva, synas och engagera.

Tiden som uppdraget kräver har du enligt förtroendemannalagen rätt att avsätta. Lagen hittar du riksdagens hemsida (öppnas i nytt fönster.)

Det är viktigt att du är anmäld som förtroendevald till arbetsgivaren för att du ska få ta del av de rättigheter som kommer med ditt uppdrag. Anmälan gör din förening.

Läs mer om dina rättigheter

Information och material

Förbundsordförandes brev

Läs "förbundsordförandes brev" riktat till dig som förtroendevald.

Material och utbildningar

Här hittar du mallar, bildspel och informationom utbildningar med mera.

GDPR-utbildning

Här hittar du TCO:s digitala GDPR-utbildning. Utbildningen ska samtliga förtroendevalda i förbundet gå.

Som ordförande, medlemsredovisare och studieorganisatör har du tillgång till medlemsregistret/RMS. Dock är det en förutsättning att du har gått utbildningen. Behörigheten stängdes ned årsskiftet 19/20 för dem i dessa roller som inte gjort utbildningen. För att återaktivera behörigheten, gå utbildningen och skicka in diplomet till kansliet. Utbildningen tar cirka 30 minuter.

Råd och tips

Här hittar du råd och tips speciellt för dig som förtroendevald som förhoppningsvis är värdefulla för dig i ditt uppdrag. Du kan bland annat lära dig mer om att företräda dina medlemmar, hur du förhandlar eller hur löneprocessen ser ut.

Material för föreningsarbetet

Här hittar du material speciellt för våra föreningar, så som årsmöteshandlingar, instruktioner för föreningsbidrag med mera.

Nyfiken?

Vi har många olika förtroendeuppdrag i Försvarsförbundet. Här kan du läsa mer om våra olika förtroendeuppdrag.

Kontakta din förening eller ett platsombud på din arbetsplats för att få veta mer. Kontaktuppgifter till de olika föreningarna hittar du här.