Förtroendevald

S om förtroendevald har du medlemmarnas förtroende att representera dem gentemot arbetsgivaren. Här är sidor för dig.

Digital utbildning "Att vara förtroendevald"

Som förtroendevald är du utsedd till att företräda medlemmarna i din förening. Vi går under 3.24 min igenom:

• Vad uppdraget innebär
  • Dina rättigheter
  • Dina möjligheter
  • Stöd du har i din roll

Titta på utbildningen: Här kan du titta på utbildningen. Du behöver vara medlem och logga in med BankID.

Fler digitala utbildningar

Du behöver vara förtroendevald och logga in med BankID för att kunna se utbildningarna.

Vinn pengar till föreningen!

Mellan den 1 januari – 31 augusti 2021 kommer vi att ha en tävling för alla Försvarsförbundets föreningar där föreningen har chans att vinna pengar till föreningskassan! Tävlingen går ut på att er förening ska växa i förhållande till ert medlemsantal den 1 januari 2021. Den förening som växt mest procentuellt den 31 augusti 2021 vinner. Läs mer (pdf)!

Stöd och råd kopplat till covid-19

Samlad information med stöd och råd kopplat till pågående pandemi. Här hittar du bland annat information från Partsrådet och TCO.

Grundläggande kunskap i hur föreningar fungerar

Ny i föreningen? Via Sensus nya utbildningssajt kan du få grundläggande kunskap i hur föreningar fungerar: från verksamhetsplan och stadgar till hur styrelse, förtroendevalda, årsmöten, revisorer och valberedning hänger ihop. Vad är en förening? Vad gör en förening? Hur fungerar en förening? Läs mer här

Fackligt ABC - vårt fackliga uppslagsverk

Fackligt ABC är framtagen exklusivt för dig som är förtroendevald hos oss.

Ladda ner ditt exemplar av Fackligt ABC här.

Medlemsutbildningspaket i 9 delar

Medlemsutbildningen är en powerpointserie på 9 delar som syftar till att ge medlemmar och förtroendevalda grundläggande kunskaper i exempelvis vad rollen som förtroendevald innebär, samverkan, anställningsvillkor, arbetsmiljö och värvning. Läs mer och hämta hem utbildningen

GDPR för dig som förtroendevald

TCO:s digitala GDPR-utbildning ska samtliga förtroendevalda i förbundet gå. För att få tillgång till medlemsregistret/RMS (ingår i uppdragen medlemsredovisare, studieorganisatör och ordförande) krävs det att du har genomfört utbildningen. Vid årsskiftet 19/20 stängdes behörigheten för dem i dessa roller som inte gjort utbildningen. För att återaktivera behörigheten, gå utbildningen och skicka in diplomet till kansliet info(at)forsvarsforbundet.se. Utbildningen tar cirka 30 minuter att genomföra.

Här hittar du också

De flesta av dessa sidor är exklusiva för dig som förtroendevald. Du loggar in med BankID.

Nyfiken på ett förtroendeuppdrag?

Vi har många olika förtroendeuppdrag i Försvarsförbundet. Här kan du läsa mer om våra olika förtroendeuppdrag. Kontakta din förening eller ett platsombud på din arbetsplats för att få veta mer. Kontaktuppgifter till de olika föreningarna hittar du här.