Att vara förtroendevald i Försvarsförbundet

S om förtroendevald har du medlemmarnas förtroende att föra deras talan på arbetsplatsen gentemot arbetsgivaren. Här är sidor för dig.

Ny version av Fackligt ABC

Nu finns en uppdaterad version av förbundets fackliga uppslagsverk Fackligt ABC att hämta hem. Fackligt ABC är framtagen exklusivt för dig som är förtroendevald hos oss.

Ladda ner ditt exemplar av Fackligt ABC här.

Platsombud – har vi dina kontaktuppgifter?

Är du platsombud för Försvarsvarsförbundet? Vi vill be dig kontrollera två saker. Dels att dina kontaktuppgifter stämmer, så du inte missar viktig information. Dels att du är registrerad som platsombud. Det vill säga att din förening har angett dig som platsombud i medlemsregistret. Du gör detta enklast här, men du kan också höra med någon i din föreningsstyrelse eller kansliet.

NYHET: Medlemsutbildningspaket i 9 delar

Medlemsutbildningen är en powerpointserie på 9 delar som syftar till att ge medlemmar och förtroendevalda grundläggande kunskaper i exempelvis vad rollen som förtroendevald innebär, samverkan, anställningsvillkor, arbetsmiljö och värvning. Läs mer och hämta hem utbildningen

Nytt brev från förbundsordförande Håkan Sparr

Nu finns ett nytt "Förbundsordförandes brev till förtroendevalda" att läsa. Här hittar du brevet.

Om GDPR-utbildning för dig som förtroendevald

TCO:s digitala GDPR-utbildning ska samtliga förtroendevalda i förbundet gå. För att få tillgång till medlemsregistret/RMS (ingår i uppdragen medlemsredovisare, studieorganisatör och ordförande) krävs det att du har genomfört utbildningen. Vid årsskiftet 19/20 stängdes behörigheten för dem i dessa roller som inte gjort utbildningen. För att återaktivera behörigheten, gå utbildningen och skicka in diplomet till kansliet info(at)forsvarsforbundet.se. Utbildningen tar cirka 30 minuter att genomföra.

Ta stöd av Partsrådets nya sajt under covid-19

Partsrådet, som består av arbetsgivare och fack inom staten, har lanserat en ny sajt där lokala parter, vilket för oss innebär er förtroendevalda, får stöd i ert arbete på arbetsplatsen under covid-19. Här hittar du bland annat e-utbildningar och webbinarier.

På covid19.partsradet.se kan du ta del av Partsrådets digitala stöd med e-utbildningar, webbinarier, poddar och mycket mer. Du hittar även en inspirationshubb med goda exempel och inspirerande artiklar från Partsrådets verksamhet och medlemmar.

Här hittar du också

De flesta av dessa sidor är exklusiva för dig som förtroendevald. Du loggar in med BankID.

Nyfiken på ett förtroendeuppdrag?

Vi har många olika förtroendeuppdrag i Försvarsförbundet. Här kan du läsa mer om våra olika förtroendeuppdrag. Kontakta din förening eller ett platsombud på din arbetsplats för att få veta mer. Kontaktuppgifter till de olika föreningarna hittar du här.