Att vara förtroendevald i Försvarsförbundet

D u är viktig! Att du är förtroendevald betyder att du har medlemmarnas förtroende att föra deras talan på arbetsplatsen gentemot arbetsgivaren. Det är också du som för dialog med arbetsgivaren om viktiga frågor som arbetsmiljö, villkor med mera.

Ditt uppdrag

Att du är förtroendevald betyder att du har medlemmarnas förtroende att föra deras talan på arbetsplatsen gentemot arbetsgivaren. Det är också du som för dialog med arbetsgivaren gällande viktiga frågor som arbetsmiljö, villkor med mera. Du har fyra viktiga huvuduppdrag, de är att stödja, värva, synas och engagera.

Enligt förtroendemannalagen har du rätt att avsätta den tid som krävs för att fullgöra ditt uppdrag. (Det är viktigt att du är anmäld som förtroendevald till arbetsgivaren för att du ska få ta del av de rättigheter som kommer med ditt uppdrag. Detta är något din förening gör.)

Förbundsordförandes brev

Här kan du läsa riktad information till dig som förtroendevald från förbundsordförande Håkan Sparr - "förbundsordförandes brev".

NYTT brev 8 maj 2019, läs det och tidigare förbundsordförandes brev här (endast för dig som förtroendevald. Inloggning med BankID)

Material och utbildningar

Här hittar du material,  information om utbildningar och annat bra att ha för dig som är förtroendevald i Försvarsförbundet. Här hittar du material och information för dig som förtroendevald.

Råd och tips

Här hittar du information som förhoppningsvis är värdefull för dig i ditt uppdrag. Du kan bland annat lära dig mer om att företräda dina medlemmar, hur du förhandlar eller hur löneprocessen ser ut. Här hittar du råd och tips speciellt för dig som förtroendevald.

För föreningarna

Här finns material speciellt för dig med förtroendeuppdrag samt för ert föreningsarbete, så som årsmöteshandlingar, instruktioner för föreningsbidrag med mera. Här hittar du material speciellt för våra föreningar.

Olika förtroendeuppdrag

Vi har många olika förtroendeuppdrag i Försvarsförbundet. Läs mer om de olika förtroendeuppdragen i Försvarsförbundet.

Nyfiken på att vara förtroendevald?

Vad roligt att du tycker det låter roligt att vara förtroendevald! Kontakta din förening eller ett platsombud på din arbetsplats, de hjälper dig gärna och berättar mer! Kontaktuppgifter till de olika föreningarna hittar du här.